16 augusti 2013

Ny målning

Utan titel än så länge, 2013, 40x40 cm, akryl och collage på duk

Det här är den senaste av mina intuitiva målningar. Jag har fått brottas en hel del med just den här. Den kändes så rätt från början, och sedan blev allt bara skräp, men nu är jag nöjd igen. Två av damerna i raden längst ner fick försvinna, och så växte det upp vallmokapslar bakom dem. Var de kom ifrån vet jag inte riktigt. Kanske var det för att en kollega berättade att hon tagit med sig vallmofrö till mig från sin trädgård?

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om vallmo i alla dess stadier, från hårig knopp, till silkig blomma och till slut de vackra frökapslarna och det i sig kan väl räcka som anledning till att de dök upp i min målning,  men dessutom tycker jag att de kan ha en symbolisk betydelse. Om växtkraft kanske, eller nya möjligheter. Fast nu när jag börjar tänka efter så kan vallmo även föra tankarna till droger, eller kanske rent av till religion som ett "opium för folket". Jag tror jag lämnar det upp till betraktaren att avgöra vad de betyder.

5 kommentarer:

aariho sa...

Nydelig bilde!

Christina sa...

Helt underbar målning, uttrycker så mycket och sätter igång fantasin!
Kram Christina

Elin sa...

Tack båda :)

Mona sa...

Mmmm härlig! Och lite mystisk.... Gillar den!

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Superbra! Är också lost på vallmo:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...