16 juli 2013

Att våga göra det som är roligt

Pågående arbete, ca 88x110 cm
Ibland fastnar jag i tankar om vad andra tycker om mitt måleri. Det är lätt hänt, när man som jag visar sina bilder både på nätet och i verkligheten, att vissa kommentarer eller uteblivna sådana lägger sig i bakhuvudet och ligger där och gnager när det är dags för nästa målning. I påskas fick jag till exempel höra att jag borde måla mindre tavlor för att de säljer bättre. Jag vet det - men just nu så VILL jag inte det.

I morse vaknade jag med en längtan efter att måla stort, och att prova en egen variant av det intuitiva måleri jag lärde mig av på Bloom True-kursen. Och det var precis vad jag gjorde. Samtidigt blev jag påmind om varför jag målar överhuvudtaget. För att det ska vara roligt och för att jag mår bra av det. Inte för att tillfredsställa någon annans önskemål eller sälja många tavlor. Då kan jag lika gärna sluta.

6 kommentarer:

Mia sa...

Hej,
Absolut ska du måla för att du själv tycker det är kul och att du mår bra av det. Själv är jag dåligt på att lyssna på mig själv och när jag målar blir det oftast beställda saker. Skulle verkligen vilja känna mig fri och bara sväva ut i mitt måleri, men det kanske kommer...
Ha en fin dag!
// Mia

ulrika wickstrad sa...

Tänk så viktigt det är att påminna sig om varför man målar, att det faktiskt är för sin egen skull och ingen annans! Klokt!
Måste också säga att jag tycker väldigt mycket om din påbörjade målning, det är så roligt att emellanåt få följa dina målningar allt eftersom de blir till :)

/Ulrika

Christina sa...

Min erfarenhet är att man skapar som bäst om man lyssnar till sitt hjärta, det hamnar mest känsla i måleriet då. Fann just din blogg via VisaLizas blogg...och jag gillar vad jag ser här. Återkommer säkerligen.
lycka till med ditt konstutövande!
Jag själv målar i perioder, ibland vansinnigt mycket men det senaste året har det knappt blivit utrymme för något alls och då saknar jag det förstås.
Kram Christina

Elin sa...

Tack för era kommentarer :)

ingridp sa...

Rätt tänkt. Annars blir du en producent

Elin sa...

Visst är det så Ingrid, men även om man vet det, så är det ibland svårt att inte låta sig påverkas, tycker jag.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...