27 maj 2013

Färg gör mig lycklig


Jag tänker väldigt mycket på färger. Jag lägger hela tiden märke till och reagerar på olika nyanser runt omkring mig. Det kan gälla allt från färgen på mina jeans, till tapeterna i hallen eller gräset i vägrenen, men viktigast är det såklart när jag målar. Lika mycket som jag kan störa mig på en i mitt tycke alltför skrikig eller smutsig ton, lika lycklig kan jag bli när jag får till exakt rätt nyans.

Vissa färger tilltalar mig lite extra, och jag märker att jag inte bara använder den i mina målningar utan dras till föremål som har just den nyansen. En sådan färg är blågrått. När vi renoverade köket för flera år sedan så målade vi både väggar och luckor i en blågrå ton som vi hittade på några gamla golvlister som fanns i huset, och jag är fortfarande kär i den färgen. Mina Swedish Grace-koppar passar alldeles ypperligt in, och igår fyndade jag två skålar med vågig kant för 65 kr. Som gjorda för lite godis till kaffet. Tröjan och handväskan är också fynd med rätt nyans av blågrått. Jag blir glad varenda gång jag ser dem.

Här nedanför är ett urval av mina målningar där den blågrå nyansen får ta plats. Gärna på kläderna märker jag... och ofta i kombination med något rött. Rött är för övrigt en annan färgfavorit, men det får vi ta en annan gång.

6 kommentarer:

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Gråblått är verkligen en fin färg, så jag förstår att du har fastnat för den färgen, både till vardags och inom konsten.

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Ja man har sina färger man dras till onekligen...Och med rött (som är min absoluta favorit) är den blågrå super!
Ha en fin dag!

Elin sa...

Ja, rött är ju en av mina favoriter också :) Jag har många!

Siggadisart sa...

Vilka fina tavlor med de färgerna. Den blå färgen är mycket fin och passar veldigt fint med den röda färgen. Jag tycker du är en mycket fin kunstnär Elin :-)

Anne sa...

Jag tänker också väldigt mycket på färger. Vissa älskar man medan andra stör och oroar. Och sedan kan en färg vara rätt eller fel beroende på plats. Vem älskar inte en grön härlig skog men jag vet att har jag grönt på väggarna måste jag tapetsera om. Det har hänt :) Blått och rött är två favoriter även för mig :)

Elin Folkesson sa...

Tack, tack - och jag håller med dig om det gröna inomhus Anne. Jag älskar grönt på andra ställen, men när jag prövar det inomhus fungerar det inte alls. Konstigt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...