13 april 2013

Undersöka trycktekniker

Det är kurshelg på högskolan och jag ska snart bege mig dit för att fortsätta gårdagens undersökande av olika trycktekniker. Vi prövade bland annat mjölbatik (det är det som syns på bilderna), vilket var helt nytt för mig. Det verkade mest som en krånglig metod för något som skulle gå lättare att måla på fri hand, men jag gissar att det är jag som inte har fattat finessen. Än. Jag fick tips via Instagram om att det blir vackert att måla i sprickorna som bildas om man låter mjöl/vattenblandningen torka ordentligt. Det hade vi inte tid med igår. Kanske nästa gång?



2 kommentarer:

Madde sa...

Jag gillar den här batikmetoden. Eftersom mjölblandningen krackelerar lite när den torkar (eller så får man hjälpa den på traven och bryta lite) så blir det roliga slump-vinster. Det är också roligt att jobba i omvänd ordning som det blir här, från ljust till mörkt. Kul att göra med barngrupper (och vuxna) också.

Elin sa...

Det var faktiskt kul! Från början tyckte jag det var lite för kladdigt och svårmanövrerat, men det blev bra. Jag kan absolut tänka mig att göra det med mina tjejer.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...