11 april 2013

Roar mig med uträkningar


Jag har sålt och skickat en hel del tryck på sistone och ibland kan det kännas som om kostnaderna är så stora att jag knappt tjänar något alls på affären, så nu på morgonen roade jag mig med att räkna ut hur stor kostnaden är för varje tryck. Det gjorde jag naturligtvis när jag från början beräknade vilket pris jag skulle ta, men jag glömde bort att skriva ner mina uträkningar så nu gjorde jag det ordentligt. Förutom att köpa in riktigt bra papper (arkivbeständigt och matt), bläck, kartongkuvert, cellofanpåsar och porto så måste jag också räkna in den provision som Signerat tar.

Det som är svårast att bedöma är kostnaderna för bläck. Jag använder min skrivare till andra saker också så även om jag vet exakt hur många tryck jag har sålt, så har jag ingen aning om hur mycket bläck jag har använt. Jag vet i alla fall att en bläckpatron (i de flesta färger) räcker ungefär ett år i den takt jag skriver ut nu. Det tycker jag är ganska bra. Bläckpatronerna är dyra och jag var lite rädd att jag skulle behöva byta oftare.

Det som kostar mest är provision och porto, men då måste jag ju också ta med i beräkningarna att jag slipper allt jobb som krävs om jag skulle sälja i en egen webshop. Det är enkelt att sälja via Signerat och det behöver jag just nu. Portot skulle jag kanske kunna göra något åt, det har jag inte haft tid att sätta mig in i. Som det är nu så skickar jag mina tryck som vanligt brev, eftersom det också är enklast.

Så vad kom jag fram till då? Att jag är nöjd som det är. Jag tjänar tillräckligt på trycken för att det ska vara värt att fortsätta, men kanske ska jag kolla upp det där med porto när jag får lite tid över.
* * *
I have looked into how much it costs to make and sell my prints at Signerat.se. 






2 kommentarer:

Wenche sa...

Jag tjenade nästan ingenting när jag solgte tryck på internet ,omkostnadene är för stora i förhållande till priset. jag såg det närmast som reklam.men jag är bekväm också och tycker inte om en massa extra jobb.

Elin sa...

Du kanske tog för lite betalt? Jag ser vissa på Signerat som tar mindre än hälften av mitt pris, och jag förstår inte hur de klarar det. Då skulle jag gå back.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...