5 mars 2013

Billiga penslar gör jobbet jobbigare



Jag är inte särskilt snäll mot mina penslar. De får stå i vatten under långa perioder, ibland gör jag inte ren dem förrän dagen efter att jag har använt dem, och dessutom målar jag ganska snabbt och aggressivt och gnuggar penslarna mot duken på ett sätt som gör dem väldigt spretiga och nötta. Det är därför ingen idé att köpa riktigt dyra och exklusiva penslar. Jag brukar nöja mig med den billigaste sorten som konstnärsbutiken har, och ibland händer det till och med att jag köper ett set på Ikea eller Rusta. De fungerar  för det mesta helt okej. Det senast inköpta paketet visade sig dock vara av riktigt dålig kvalitet. Borsten satt inte kvar i penseln  utan fastnade i stora mängder i den just målade färgen på duken. Och eftersom hårstrån på duken är riktigt irriterande, var det bara att plocka bort dem ett efter ett. Dagens lärdom: Billigast är inte alltid bäst - men det duger för det mesta.
* * *
Cheap brushes are not always the best.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En tjej som säljer konstmaterial har lärt mig att man kan lura borsten att stanna kvar, låt den nya penseln dra i lite vatten innan du börjar måla. Själv brukar jag glömma det och få plocka bort strån hela tiden ;))

Elin sa...

Aha, bra tips! Ska försöka komma ihåg det :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...