21 mars 2013

Besatt av struktur


I mina ögon finns det nästan bara fördelar med akrylfärg. Den torkar snabbt och man kan lägga många lager på varandra. Man behöver inte tänka på någon särskild teknik för att det ska bli hållbart som man måste med oljefärg, och dessutom så luktar det inget. Vissa säger att det är mer lyster i oljefärgen, och det kanske stämmer, men jag kan inte se skillnad på en oljemålning eller en akrylmålning. Det finns så många medier och fernissor som kan förändra både glans och struktur på akrylfärgen.

Sådana medier innebär också att man kan trolla bort den enda nackdelen som jag upplever med akrylfärg. Den är väldigt platt. Även om jag lägger på väldigt tjockt med färg så plattas penseldragen ut på något sätt och resultatet blir en slät yta. På sista tiden har jag prövat att använda ett tjockare gel medium som gör att penseldragen syns tydligare. Dessutom har jag använt en hel del collage i bakgrunden för att bygga upp mer struktur. Det blir roligare så tycker jag.
* * *
Lately I have used a lot of gel medium in the paint, and collaged paper in the background, because I like the texture.

2 kommentarer:

Maria JAG BLOMMAR sa...

Jag tycker också mest om akrylfärg. Jag arbetar så snabbt och är otålig så jag klarar inte av att vänta på långsamtorkande oljefärg.
Spännande med medium som ger struktur, det var nytt för mig.

Elin sa...

Jag är också otålig, vill att det ska torka snabbt! Jag har bara provat några olika produkter som ska öka glans eller tjocklek, men det finns många fler som jag är nyfiken på.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...