29 mars 2013

Att välja rätt

"En lustiger dans", 2012, akryl på duk, 60x73 cm, Elin Folkesson
Idag smäller det. Invigningen av Gästrik Konst sker på Konsthallen i Sandviken, där ett verk från alla deltagande konstnärer hänger. Invigningstalare i år är Carolina Thorell, en lokal författare som jag gärna skulle ha lyssnat på, men jag kommer att befinna mig på Strandbaden och invänta de besökare som droppar in under dagen. Det brukar vara ganska många som struntar i talet och åker direkt ut till konstnärerna.

Att alla konstnärer skulle välja ut ett verk var för en gemensam utställning på Konsthallen, är en nyhet i år. I brevet vi fick från de ansvariga stod att det inte behövde vara den bild vi har i katalogen, men att vi skulle välja väl. I gårdagens Arbetarblad skrev Kristian Ekengren att han tyckte att många valt fel. Han nämnde inga namn, men menade att en illa vald tavla där, kunde göra att intresset för den konstnären minskade. Jag håller med honom, till viss del.

Jag valde bilden här ovanför. En lustiger dans. Länge och väl grubblade jag (min vana trogen) över om det var rätt val. Först tänkte jag att jag skulle ta den jag tyckte mest om, av precis den anledning Ekengren påpekar, men sedan blev jag egoistisk. Jag ville att utställningen på Strandbaden skulle bli så bra som möjligt, och då måste jag välja att lämna ifrån mig den tavla som passar minst in tillsammans med de andra. Naturligtvis tycker jag att den jag lämnade in är bra också, men den är inte min bästa. Dessutom är det ett sådant myller på Konsthallen (73 verk!) att vilken tavla som helst riskerar att försvinna i mängden. Vi får se om jag valde rätt. Kommer det några besökare?
* * * 
Today is the opening of my exhibition. 

3 kommentarer:

Catharina Engberg sa...

den här är såå fin!


http://www.catharinaengberg.blogspot.se

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Ja det är inte lätt att välja, det är ju så subjektivt...lycka till nu på utställningen och glad påsk!

Elin sa...

Tack båda!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...