11 februari 2013

Uppskattat pyssel


Vill man göra sig populär i den här familjen, är det bara att föreslå att vi plockar fram pysselsakerna. Tyvärr måste jag väl erkänna att jag ibland drar mig för att göra just det, för jag vet vilken oreda det blir efteråt, och småtjejerna är inte lika ivriga på att plocka undan som de är att plocka fram. Igår var jag dock lite smart och valde ett pyssel som inte skapar oreda, som är enkelt att göra, och framför allt blir väldigt snyggt. Vi gjorde nämligen girlander av utstansade pappersbitar.


Stansarna är en favoritleksak här hemma. Vi har stora rundlar, små rundlar, stjärnor och blommor, samt några minivarianter, men den här gången plockade vi bara fram stjärnor och rundlar. Och så papper i olika färger förstås. Och symaskinen.


Sonia gjorde en girland med bara stjärnor, medan Greta satsade på rundlar i olika storlekar. Medan de stansade, sydde jag fast dem en efter en med symaskinen. 


När vi hållit på ett tag dök stora tjejen upp också och ville vara med.


Hon höll en lite mer begränsad färgskala, och experimenterade med att sätta ihop olika mönster på varandra.

Och så satte vi upp girlanderna på deras rum. Här är Gretas variant med många färger, som matchar hennes rum. Jag börjar fundera över om inte jag ska göra en egen i lite mer dämpad färgskala. Det här var beroendeframkallande.
* * * 
The girls and I have been playing with paper and my sewing machine.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt som tusan tycker jag!

Madde sa...

Jag har också sytt girlanger. Enkelt, roligt och snabbt. Förstår att det var roligt.

Maria sa...

Mycket fint!

Elin sa...

:)

Anonym sa...

Fint och inspirerande!
Och smart att det finns så stora runda stansar. Vill ha!

Jessica

Elin sa...

Tack Jessica! Stansarna finns att köpa på Panduro i flera olika modeller. Jag vill ha alla :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...