27 januari 2013

Rester från förr


Vi bor i ett gammalt hus som sönderrenoverades totalt när min farmor och farfar flyttade hit i slutet av femtiotalet. Glasverandan revs, fönstren byttes ut och hela planlösningen ändrades när trappan flyttades. Köket utrustades med perstorpsplatteluckor och de fina innerdörrarna flyttades ner i den nybyggda källaren. Några rester av den ursprungliga inredningen har dock funnits kvar i rum som mina farföräldrar inte använde. Skräprummen som vi kallade dem när jag var liten. De fungerade som förråd för möbler, kläder och annat skräp som inte användes just då. Underbara rum att leka i, men farmor blev inte glad när jag och mina kusiner var där och rev bland bråten. Det är väl inte mer än rätt att jag sedan köpte huset och fick ta hand om oredan.

Nu är sista rummet på väg att förvandlas till ett efterlängtat badrum för vår ganska stora familj,(hittills har vi bara haft en minimal toalett med dusch på nedervåningen, och det blir trångt med fem personer som ska borsta tänderna samtidigt) och jag sörjer lite att de fina detaljerna kommer att försvinna. Tur att det går att dokumentera dem med kameran. Jag har tagit många före-bilder den här gången. Förhoppningsvis blir det bra efterbilder också.
* * *
We live in an old house and are finally building a bathroom upstairs. I just love the old wallpaper and details of the room so I have documented it all with my camera. 





5 kommentarer:

Linda sa...

Du kanske kan spara lite tapet och rama in i alla fall?

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Vad bra att du dokumenterar dessa vackra minnen från förr. Vad skönt att få ett riktigt badrum också.

Elin sa...

Linda: Jag har funderat på det, och borde nog se till att få det gjort idag... De börjar på onsdag..

Victoria: Det ska bli underbart med lite utrymme :)

Tant Emma sa...

Vilka fina bilder du tagit. De andas nostalgi.

färgtrappan sa...

Hej
Vilken tur att du fick ta hand om oredan! Sådana fina minnen att dokumentera :)

Ha det gott! /maja

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...