6 oktober 2012

Undersöka oljekritor 3


Ännu en skrapövning i min lek med oljekritor. Först målade jag en ruta med en turkos krita. Sedan målade jag ovanpå den turkosa färgen med en svart krita.

 Med en gammal bläckpenna skrapade jag fram en trädform.

Sedan skrapade jag lite slarvigt bort det mesta av färgen från bakgrunden. Den turkosa färgen sitter kvar och lyser igenom mellan de svarta strecken. Längst ut på grenarna skrapade jag lite extra och gjorde små blad.

Den här tekniken är riktigt rolig. Nu har jag bara testat med enkla former, men jag kan absolut tänka mig att arbeta vidare med lite mer planerade bilder. Den enda nackdelen är att de kladdar så mycket. Det finns ett särskilt fixativ att köpa, men jag tror jag ska pröva med mitt vanliga först. Det går säkert bra. Jag har hört att det ska gå bra med hårspray också, men jag tror jag satsar på något som är gjort för konstnärsmaterial och inte hår.

I keep playing with oil pastels.

2 kommentarer:

Mika sa...

Ser så fint ut! Vilken stämning det blev i den trädbilden!!!!
När jag gick i skolan gjorde vi rönnbärsklasar på det viset. Först målade vi med rött och orange i mitten på ett papper (jag minns inte om vi använde temperablock eller om det var med oljekrita) sedan målade vi med olika gröna toner runt om. Sedan täckte vi hela pappret med svart oljekrita. Därefter började man i mitten och skrapa ut små cirklar (rönnbär) och när det började lysa grönt i kanterna på bären visste man att det var dags att skrapa fram löv i stället. Det blev fantastiska skapelser av oss och jag minns att jag tyckte det var så roligt! Var nog inte äldre än sju år gammal.

Kram
Mika

Elin sa...

Rönnbären låter som en kul idé att prova!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...