1 oktober 2012

Undersöka oljekritor 1


Nu är det dags för en ny utmaning för att sparka igång kreativiteten lite. Under oktober månad ska jag undersöka oljekritor. Jag tänker pröva alla möjliga och omöjliga sätt att använda dem, och det mesta kommer att vara nytt för mig eftersom jag knappt har använt dem sedan jag gick i skolan. Anledningen till att jag väljer just oljekritor är för att jag ska skriva om dem i ett arbete till min bildpedagogikkurs.


Först ut är en uppgift som jag blev tipsad om av en förskollärare på kursen. Oljekritor går ju att lösa upp med terpentin, men eftersom starka lösningsmedel inte är så bra att använda tillsammans med barn, så hade hon provat att använda matolja istället. Fett löser ju fett.

Först tecknade jag en bladform med svart vattenfast tuschpenna. Sedan fyllde jag i med oljekrita i rött och orange utan att bry mig särskilt mycket om att hålla mig innanför linjerna.


En papperstuss med vanlig rapsolja gnuggade ut det mesta av färgen till en ljusorange ton över hela papperet. Jag hade trott att hela papperet skulle få fettfläckar och se smutsigt ut, men så blev det inte alls. I alla fall inte från början. Jag undrar hur det ser ut när det torkar... om det torkar.


Den utsmetade färgen såg ganska tråkig ut så jag fyllde i med lite mer krita på lövet, men jag är ändå inte särskilt imponerad av uppgiften. Jag ser inte riktigt vitsen med att använda oljekritor på det här sättet, jag kan ju lika gärna använda vattenfärg, men det var roligt att prova i alla fall.

I have created a new challenge for myself. This october I will explore oil pastels in every possible way. First I tried something that another student told me about. I drew a quick sketch of a leaf with a black waterproof pen, then I used my oil pastels to colour it. With a piece of paper dipped in oil, I wiped away most of the colour. Actually I think I wiped  away too much so I used some more oil pastel to colour it some more. I am not very impressed with the result. I think it would have been easier to use watercolour instead of the pastels, but it was fun to try.

2 kommentarer:

Emma sa...

Den typen av uppgift använde jag också i skolan på bilden. Det som var kul var att alla eleverna tyckte att bilderna blev fina och kände sig lyckade :)

Elin sa...

Åh, har du haft bild också :) Visst är det roligt med övningar där alla kan känna sig lyckade, men jag tyckte inte riktigt att jag gjorde det ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...