30 juni 2012

Vernissage och recension

I morgonens Arbetarbladet
Peter viftade med morgontidningen när jag kom ner i morse och lite nervöst tittade jag på bilderna och läste igenom texten. Det är alltid spännande att höra hur någon annan sammanfattar mitt arbete. Själv känner jag bilderna så bra och jag vet vad jag vill säga med dem, men går det fram även till andra? Jag hade inte behövt vara nervös. Kristian Ekengren har skrivit en fin recension (och bilden var helt okej den också). Så här skriver han om min del av utställningen:


Elin Folkesson ställer ut i Timmerstugan och fortsätter att utveckla sin bildvärld. Vi känner igen de unga kvinnorna i 50-talsklänningar, de drömmande ansiktsuttrycken, det innerliga känsloläget. Ett lyckat experiment är hennes två lapptäckeliknande verk där kvadrater med bild och text intill varandra ger ögonblick ur ett liv. Åtminstone den ena består av rester av målningar som inte har godkänts av konstnärens inre kritiker. Ett slags konstpyttipanna där det kasserade får ett nytt liv.
Två verk står ut: ”När häggen blommar” och ”Att leva med sin känslighet”. Den förra målningen är ungdom och sommarlov i destillat, en flicka som trampar sig igenom ett ljus så lysande att det i sin öververklighet symboliserar ren lycka; den andra visar en kvinna i oändligt lång klänning i ett kaktuslandskap, där titeln får en att associera kaktusarnas taggar till en ibland brutal verklighet för känsliga själar. En magisk bild som ger omedelbar kontakt.

Det får jag väl vara nöjd med?

Idag är det så dags för vernissage. Tyvärr så spöregnar det och är grått så jag undrar om det kommer att bli folktomt. Mycket av tjusningen med Tallbo är just trädgården och omgivningarna. Att sitta ute på verandan och dricka kaffe. Vi får se. 

Idag är det också vernissage i Ljusne för Sommarsalong 2012, men de får klara sig utan mig idag. Tyvärr. Jag skulle gärna ha åkt dit, men de verkar som om allt har klumpat ihop sig till just den här sista lördagen i juni. Vi åker på en fyrtioårsfest istället. Utomhus. Det kan bli spännande.

* * *
I got a good review in the morning paper (and the photo was ok too). 

The opening of my exhibition at Tallbo is today. Unfortunately it is raining so I wonder if anybody will come? Much of the charm with Tallbo is the garden and having coffee outside.

I have another opening at Ljusne today too, but I wont be able to be there. We are going to a party instead. Outside. I hope it stops raining.

7 kommentarer:

Marianne Sandqvist sa...

Jättefint reportage!
Det är du verkligen värd!
Grattis!

Lycka till med din utställning / Marianne

Madde sa...

hurra!

Lena sa...

Åh vad kul - jättefin recension! Önskar verkligen att vi hade vägarna förbi. Jag hade kommit även om det regnade!

Lycka till!

Carin sa...

Vilken härlig recension... och det är du och dina fina målningar verkligen värda också! Lycka till med vernissagen. Det kommer att gå jättebra!

Elin sa...

Tack allihop! Det gick bra. Bilder från utställningen kommer i ett inlägg idag.

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Åh vilka fina bilder Elin! Så kul att se. Ser ju ut att vara en jättefin utställning! Och härligt att läsa den fina recentionen också.
Funderar förstås på hur det gick med boken ;-)

Elin sa...

Tack Elisabeth! Jag gjorde som du sa och ställde dit nägra kritor - sen fick jag stoppa mina egna barn som ville rita på varje sida :)
Vi får väl se hur den ser ut när jag hämtar den den 22 juli.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...