27 juni 2012

Tillbaka och nya böcker

En billig och en dyr bok
Framsidan på gästboken
Tillbaka från min semester från bloggen och det känns skönt. Det är fortfarande semester för man och barn, men jag ska jobba idag. Greta och jag ska åka till Tallbo för att hänga tavlor. I vanliga fall brukar min svärmor hjälpa mig, men hon är inte hemma så Greta får ta hennes plats. Jag undrar hur det ska gå? För säkerhets skull tar jag med mig min telefon så hon kan spela spel på den medan jag hänger...

På lördag är det vernissage och det är den enda dagen som jag finns på plats i själva utställningslokalen. För att eventuella besökare med åsikter eller hälsningar ska kunna uttrycka dem även om jag inte är där, har jag skaffat mig en gästbok. Äntligen. Jag har tänkt tanken många gånger, men inte hittat någon jag gillar. Dessutom har jag varit lite tveksam till hela grejen. Vem vill skriva egentligen? Nu har jag då i alla fall fallit för grupptrycket (de flesta andra konstnärer verkar ha sådana) och när jag var på Åhléns i tisdags hittade jag en som jag tyckte var fin. Tyvärr glömde jag bort att titta på prislappen innan jag köpte den. Tidigare i veckan fyndade jag en ny dagbok för femton kronor på Lagerhaus. Gästboken kostade 155 kr. Vilken skillnad. Tur att det inte är jag som ska skriva i den. 

* * * 
Back from my vacation. Today I am going to Tallbo to prepare the exhibition that starts on Saturday. Greta is coming with me... 

I have bought a book that visitors can write comments in when I´m not there. (It was a lot more expensive than the diary I bought for myself last week.) All the other artists seem to have one, but I have never understood why. Who is going to write in it? We will see. 

2 kommentarer:

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Klart du ska ha en bok med på utställningen! Ibland kanske inte det finns tillfälle för besökaren att få ett ord med dig och är det ju fint om besökaren ändå kan få ge uttryck för sina tankar. Jag brukar lägga med lite kritor och färgpennor vid boken också och uppmana till "Skriv ett ord eller varför inte rita en krummelur!?" Utställningen kanske inspirerar till en liten utsvävning med pennan i boken och barn ritar ju oftare än de vuxna. Och det känns lite skönt i boken med lite färgkludd här och där, blir inte så "pretto" då.

Jag kan få jättemycket inspiration från de böckerna jag har sparat från utställningarna. Det kommer fram tankar som man inte hade en aning om och det är jättekul. De dagarna det känns tungt med inspirationen, kan det kännas skönt att ta fram boken och kanske få en liten klapp på axeln :)

Lite tankar om det från mig :)
Lycka till Elin!
Kram Bettan

Elin sa...

Du har säkert rätt! Det är bara det att jag aldrig skriver i de där böckerna (kanske jag borde börja med det...) för jag får alltid sån prestationsångest över att det ska vara så klokt och snyggt... Bra idé med färgpennor och kritor. Det ska jag lägga dit! Kanske jag till och med ska be mina tjejer göra en teckning först så att det känns lättare för alla andra sen..

Tack.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...