24 juni 2012

Små målningar med farmortema

"Farmor I", 2012, akryl och collage på kartong, 16x16 cm
Tillbaka till mina vanliga målningar igen. Kommer ni ihåg de fyra små collage-bakgrunderna jag gjorde tidigare? Det blev bara tre målningar av dem och alla har samma tema: Farmor. Inte nödvändigtvis min farmor, utan minnet av farmödrar (eller mormödrar) i allmänhet. Jag kan inte föreställa mig att min farmor någonsin varit ung och smal. Under hela min barndom var hon kort och cylinderformad, men hon hade alltid kjol och ofta kofta. Ett par spetsvantar har hon också ägt, säkert gjort själv till och med, och de har jag ärvt. Handväskan är en klassisk tantväska. Allt är målat på en bakgrund gjord av ett gammalt slitet babylakan som hon har broderat på, så lite av min farmor finns ändå i bilden.

* * *
Back to my usual paintings. Do you remember my four small collage backgrounds that I made earlier? They have turned into three paintings with the same theme: Grandmothers. Not necessarily my grandmother, but the memory of all grandmothers. I can´t imagine my grandmother ever being young and slim. When I was little she was short and round, but she always wore a skirt or a dress and sometimes a cardigan. She did own a pair of lace gloves, I even think she made them herself, and they are now mine. The purse is a typical old ladies purse. Everything is painted on a background made of an old baby sheet that my grandmother made, so there is a little bit of my grandmother in the painting anyway.

4 kommentarer:

Wenche sa...

Härligt!

Anonym sa...

Åhh jag älskar den tavlan den är så fin / Ebba

Oljekritan sa...

åh så fin...och farmoraktig..

Elin sa...

Tack allihopa!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...