25 juni 2012

Ännu en farmormålning/collage

"Farmor II", 2012, blandteknik, 16x16 cm
Målning nummer två med farmortema har lite mer av min farmor i sig. Det är ett collage av gamla tyger som jag känner igen från när jag var liten. Påslakanet jag alltid sov i till exempel. Broderigarnet är också hennes. Dessutom finns där små lappar med text. Tittar man noga kan man se att det står "köttfärs" och "mannagryn". De kommer från några gamla kokböcker där hon har lämnat små lappar med veckomatsedlar i prydlig handstil. Farmor var duktig på att laga mat. Hon jobbade som kocka åt skogsarbetare (bland annat min farfar) när hon var ung.

* * *
The second painting has more of my grandmother in it. It is a collage with pieces of fabric that I remember from my childhood and pieces of paper her handwriting. 

2 kommentarer:

Carola sa...

Fantastisk tavla! Hur stor är den?

Elin sa...

Själva målningen är 16x16 cm och med ram och passepartout är den 23x23 cm.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...