8 juni 2012

Så här bygger jag ramar II

Här kommer fortsättningen på bildberättelsen om ett av de tidskrävande arbeten jag gör förutom att måla tavlor. I det här inlägget är det också mycket tydligt att jag inte bryr mig så mycket om tjusiga arbetsredskap. Det går bra med det som finns hemma...


När ramen är spikad är det dags för spackel. Vanligt snickerispackel och min väldigt rostiga, men ack så praktiska spackelspade.


Det är särskilt viktigt att spackla de synliga kortändarna på ovan- och undersidan, tycker jag. Och så spikhuvudena såklart.


Sandpappra. Gärna utomhus.


Jag målar listerna en gång till med en vanlig vattenburen antikvit snickerifärg. Svanenmärkt.


En välanvänd pensel fungerar bra.


Sedan är det dags för upphängning. Min gula gamla trotjänare från konstskoletiden används flitigt fortfarande och med den häftar jag upp vanlig ståltråd som jag har köpt på järnaffären.


Jag sätter några stift och virar tråden runt några varv så att inte någon vass del sticker ut och skadar duken.


Sedan signerar jag tavlan på baksidan med titel, år och namn. Jag har funderat på att göra klisterlappar och lite tjusigare utskrifter, men jag tycker att det här fungerar bra än så länge.


Och så här ser det ut när en inramad tavla hänger på väggen. De jag jobbade med idag har inte hunnit torka än så ni får hålla till godo med en äldre variant.

* * * 
Part two of my story about how I build the frames for my acrylic paintings. 

4 kommentarer:

Laila sa...

Hei, takk for at du delte hvordan du lager rammer. Kanskje jeg skal prøve selv. Kom hit gjennom ihanna og er helt fortryllt av ditt arbeide. Smakfulle malerier.
Takk!

Linda sa...

Tack för beskrivningen! Det såg ju faktiskt riktigt enkelt ut :) ja, inte superkrångligt iaf ;) och snyggt blir det

Elin sa...

Kul att ni tyckte om den. Det är faktiskt ganska lätt. Tar lite tid bara.

Nordljus sa...

Thanks for sharing this, Elin! I'll have to try it out, as the frame I bought the other week is just too expensive. Just have to figure out the sawing bit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...