26 maj 2012

Veckans tema: Samlingar

Tre olika sorters små skålar...
... kaffekoppar, assietter och mattallrikar...
... av engelskt porslin.
Igår trodde jag att jag hade visat upp alla mina samlingar. Jag undrade hur jag skulle fylla ut de två sista dagarna på det här temat. Sedan insåg jag att jag missat min viktigaste samling. Egentligen den enda som jag fortfarande samlar aktivt på: Mitt engelska porslin.

Det är en ganska brokig samling. Jag bryr mig inte ett dugg om värde, eller ens om det är från England - bara det ser ut så. De enda kraven jag har är att de ska vara röda eller blå och inte vara fulla av sprickor. Oftast hittar jag bruna och gröna men de får inte följa med hem.

Det hela började med några små efterrättsskålar (de längst fram på översta bilden) som jag ärvde efter min farmor (igen!) och sedan har jag fyllt på med fynd från olika loppisar. Målet är att ha en hel servis att duka med, gärna i olika mönster. Jag har bara fyra mattallrikar och assietter än så länge så det lär ta ett tag. Efterrättsskålar har jag dock fullt, och ganska många kaffekoppar, men några av dem är kantstötta. Förhoppningsvis kan jag utöka samlingen på sommarens obligatoriska loppisrundor.

* * *
I almost forgot my most important collection: My english china. I don´t really care if it is from England, as long as I like it. My favourite colours are red and blue. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...