23 maj 2012

Veckans tema: Samlingar

Gamla vackra böcker på hög...
... i blå toner...
... med vackra mönster på framsidan...
... och snirkliga gulddekorationer...
...  och har man tur så har den tidigare ägaren skrivit något inuti.
Dagens samling är nog min största. Det är verkligen en riktigt samling, en som jag medvetet har jobbat för att få ihop. Varje sommar flera år i rad har jag jagat gamla böcker på loppisar tills jag var tvungen att sluta på grund av att bokhyllorna svämmar över. Jag har inte slutat köpa böcker (är du galen?) men jag jagar inte gamla exemplar längre, i alla fall inte aktivt. Hittar jag någon fantastisk bok så köper jag den såklart. Jag kan nog klämma in en till bokhylla någonstans.

När jag samlade som värst, hade jag vissa regler för vilka böcker som fick följa med hem. Det räckte inte med att de var vackra. Det måste också vara en bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa, eller som jag redan läst och tyckt om. De fick inte vara för dyra heller. Jag har aldrig brytt mig om värdet på böckerna, och har ingen aning om vad de olika bindningarna heter, men jag tycker om  de mjuka skinnbaksidorna och ju mer guld desto bättre (det gäller för övrigt bara i böckernas värld). Ett plus var det om den tidigare ägaren hade skrivit något inuti boken, eller kanske lämnat ett bokmärke. Jag tycker om att tänka på böckernas tidigare historia.

Jag har inte läst hälften av mina fyndade böcker, men det kommer. Jag tar någon då och då, när jag får lust, men jag behöver heller inte läsa dem för att njuta av dem. Det räcker att bläddra i dem ibland för att jag ska bli glad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elin Det är roligt att få kika i din byrålåda! Dagens samling sammanfaller väl med mina bokval, visst gör något skrivet med blyerts eller bläck att boken blir mer levande. Gamla böcker har nästan en själ..
Lycka till med företagandet!Hälsn. Laila

Lena sa...

Åh, dina böcker är jättevackra. Jag samlade också på vackra böcker ett tag - men fick nog för några år sedan.och gav bort alla böcker jag hade läst. Jag blir lite sorgsen när jag ser dina böcker och tänker på de jag hade...

Emma sa...

En mycket vacker samling. Älskar böcker!

Elin sa...

Tack för era kommentarer - och välkommen hit Laila!

Lena: Jag har också (med sorg i hjärtat) gett bort vissa böcker för det skulle svämma över alldeles annars. Det fylls ju på med nya hela tiden!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...