12 april 2012

Ett ärende på banken

Lite nya inköp
En ilsken dam stegade fram mot mig där jag satt och tålmodigt väntade på att det skulle bli min tur. Jag var inte ensam i rummet, snarare tvärtom, vi var många som kommit på tanken att uträtta några bankärenden på lunchen. Som tur var gick damen förbi mig och började istället beklaga sig för min bänkgranne. Hon berättade andfått att hon hade väntat i fyrtio minuter, och under den tiden hade bankpersonalen bara hunnit med fyra personer, så hon hade gått iväg för att göra något annat under tiden hon väntade. När hon nu kom tillbaka hade hon missat sitt nummer med tre ynka siffror. Självklart försökte hon få göra sitt ärende direkt, men bankkassörskan hade avvisat henne och sagt att hon fick ta en ny lapp. Damen var upprörd och beklagade sig över dålig service.

Jag satt bredvid och hade lust att säga åt henne att jag tyckte att bankkassörskan hade gjort alldeles rätt. Varför i hela friden skulle hon få gå före? Det var väl damens ansvar att stanna i lokalen och hålla koll på när det blir hennes tur? Men jag sade inget. Det hade antagligen inte resulterat i annat än att hon blivit arg på mig också. Istället satt jag och kände mig duktig som var lugn och tänkte snälla tankar.

När mitt nummer klickade fram på skärmen i mitten av rummet, stegade jag glatt fram till kassan och lämnade fram pengarna från utställningen som jag skulle sätta in på mitt företagskonto. "Det kostar tvåhundra kronor" sa kassörskan mycket vänligt. Va? Här har jag tagit bilen in till Gävle, eftersom bankkontoret i Sandviken inte längre hanterar kontanter, och så måste jag ändå betala för att sätta in pengar på mitt eget konto. Är inte det helt galet? För att undvika att betala extra avgifter fick jag rådet att skicka fakturor vid utställningar, och det kan jag väl göra, men då riskerar jag att inte få betalt alls. Jag har hört flera historier om konstnärer som lämnat ut målningar men aldrig sett några pengar. Suck!

Mitt humör var något sämre när jag gick ut från banken, men jag väljer att se det från den ljusa sidan. Jag har lärt mig något nytt idag. Nästa gång behöver jag åtminstone inte bli förvånad. Dessutom muntrade jag upp mig själv genom att köpa några gulliga plåtburkar och ett prickigt lakan. Det hjälper alltid.

4 kommentarer:

Madde sa...

Kanske byta bank? (jag vet att det är krångligt och ett stort jobb, men ibland kan det ju löna sig på flera plan) Min bank tar inget betalt för att ta emot kontanter.
Fina burkar & så har du handlat din blogbakgrund som duk ser jag ;)

Elin sa...

Ja, jag vet... men det känns så jobbigt. Vi har allt annat på Nordea och jag har just startat mitt företagskonto. Egentligen borde jag ha kollat upp villkoren innan men jag känner mig så borta när det gäller sådant så jag struntade i det. Ibland orkar jag inte med alla val man ska göra

När det gäller tyget jag köpte så ser jag att det överensstämmer med bloggbakgrunden - hade inte tänkt på det :)

Per sa...

Hej och tack för senast! Ja jag tycker bankerna blir mer och mer kundfientliga men jag tror att min bank fortfarande sätter in pengar på "eget konto" utan avgift. Annars så tycker jag faktura fungerar ganska bra, har inte blivit lurad ännu i alla fall ;)
/Per

Elin sa...

Hej Per! Kul att hitta dig här! Jag har satt in pengar på mitt privata konto utan avgift, men det här var fösta gången jag satte in pengar kontant på mitt företagskonto. Det var skillnad tydligen... Skumt! Kanske jag måste kolla upp villkoren på andra banker ändå...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...