19 mars 2012

Veckans tema: Mönster

Mönster nummer ett
Helgens familjetripp möjliggjorde inte någon större packning av konstnärsmaterial, men jag lyckades ta med mig en skissbok och några tuschpennor. Tanken var att jag skulle komma på den här veckans tema och teckna några fina bilder som jag skulle kunna använda. Det blev inte så. Den lilla tid jag hade för kreativa övningar satt jag bara och gjorde tanklösa mönsterbilder. Telefonklotter. När vi kom hem igår kväll satte jag mig återigen för att teckna veckans tema, men kunde inte låta bli att färglägga de mönster jag redan gjort. Helt meningslöst, men ack så roligt. Det var bara att ge upp. Veckans tema blir alltså Mönster.

När jag tänker efter en gång till så tycker jag egentligen inte att övningarna är alldeles meningslösa. Jag kommer antagligen aldrig att använda bilderna till något annat än att publicera dem här på bloggen den här veckan, men jag har upptäckt att det ofta är i sådana här kravlösa övningar som nya idéer föds. Kanske är det just den här leken med färg och form som sätter igång en tanke eller känsla som senare blir en målning. Vem vet? 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...