1 mars 2012

Ett passande citat just nu


Ikväll är det dags för starta-eget-kurs igen. Jag ser fram emot de här träffarna två gånger i veckan. Det är trevliga människor där, och även om jag egentligen inte lär mig något som jag inte redan har läst, så behöver jag nog upprepningen för att det ska gå in ordentligt. Dessutom känns det som en trygghet att ha gått kursen. Om jag sedan gör misstag så har jag ju i alla fall gjort allt för att lära mig hur saker egentligen ska göras.

Ibland känner jag dock att jag inte riktigt passar in i tänket kring företagande. Det är mycket prat om affärsidéer och lönsamhet. Vi räknar på budgetar och funderar över om det är någon mening att starta företag överhuvudtaget. Skulle jag tänka så rationellt så skulle jag aldrig i livet ha tagit tjänstledigt den här terminen för att ägna mig åt måleriet. Lönsamheten i det här företaget är alltför osäker för att det ska var någon idé att starta egentligen, men jag gör det i alla fall. Istället för att fokusera på att "tillfredsställa ett behov som finns på marknaden" som det står i mina kurspapper, så fokuserar jag på att göra det jag älskar - och hoppas på att det tilltalar någon annan också. Och gör det inte det så har jag i alla fall försökt.

2 kommentarer:

Maria sa...

Ja, så klokt!
Tänker så ibland när jag hamnar i funderingar om det jag gör kommer att gå att sälja eller inte. Och kommer fram till att det viktigaste är att ha roligt. Och att det inte alltid går att tänka säljbarhet. DÅ skulle kanske kreativiteten dö.

Elin sa...

Ja, jag tror att kreativa människor förstår det här precis, men det är lite svårare för "business"-inriktade människor som tycker att pengar är den yttersta drivkraften. De tycker nog att jag är ute och cyklar ibland. Och ändå finns det forskning som visar att vi arbetar bättre om vi är lyckliga, och att pengar oftast inte fungerar som motivationshöjare...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...