1 februari 2012

Morgonmänniskor 1

Ur min skissbok

Det är redan februari och det är hög tid för en ny utmaning. De senaste veckorna har jag mest suttit vid datorn och de enda gånger jag har hållit i en penna är när jag har skrivit ner tankar i min dagbok. Nu är det dags att ändra på det. Under februari månad ska jag välja ut en människa ur morgontidningen* som jag ska avbilda på något sätt. Det kan handla om en snabb skiss eller en större målning. Humöret får avgöra.

Dagens morgonmänniska är en lite förvånad basist från Glasgow, som bara kan fula ord på svenska. Bilden är inte porträttlik, men det heller inte det viktiga. Syftet med utmaningen är att komma in i den härliga vanan med daglig kreativitet, samt att träna på att teckna olika typer av ansikten och uttryck.

* Eftersom vår postlåda ligger en bit bort, och det är kallt och mörkt på morgonen, kommer dagens bild från gårdagens tidning. Så kommer det antagligen att bli resten av månaden också.

4 kommentarer:

Linda sa...

Vilken rolig idé!
Något sånt där vardagligt skulle jag också vilja göra något litet projekt av, eller bara ha som inspiration - se möjligheterna!
Lycka till!

Elin sa...

Ja, det är sådant här som fungerar för mig, inga höga krav på resultatet, inget tänkande men ändå en daglig uppgift. Det ger mer än man tror. Du kanske kan hitta någon tygvariant? Eller tecknar du också?

Linda sa...

Näe, jag tecknar inte... Kanske något i tyg, men annars så är det ju kul att klippa och klistra, och våga sig på lite tecknande... Jag ska ha det här i bakhuvudet o se vad det blir...

Elin sa...

Ja, vad kul... Du får visa på bloggen när du funderat färdigt :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...