24 februari 2012

Hur man blir lycklig på jobbet

På mitt skrivbord just nu
Att ta tjänstledigt en hel termin och bara ägna sig åt att måla hela dagarna är ett ganska bra sätt att bli lycklig på jobbet, men det räcker inte i längden. Visst är det underbart att bestämma över sin egen tid, och göra det man älskar, men vissa dagar lyckas tvivel och grubblerier ändå grumla lyckan något. Jag grubblar över om det jag gör är bra nog, om jag är galen som tror att jag skulle kunna leva på det här någon gång i framtiden och på hur det ska gå när tjänstledigheten är slut i höst. Onödiga grubblerier eftersom de inte ger några svar, jag vet, men svåra att stoppa ibland.

Det är inte alltid de yttre omständigheterna som påverkar om vi är lyckliga eller inte, det är hur vi tänker om det som händer som styr hur vi mår. Att tänka positivt gör mig lyckligare. Det vet jag efter att ha prövat, men det är så lätt att glömma bort det igen. Jag behöver hela tiden bli påmind så att jag inte faller tillbaka i negativa grubblerier.

Häromdagen såg jag en video som gjorde just det, påminde mig. I videon pratar Shawn Achor på ett väldigt underhållande sätt (och väldigt snabbt!), om om hur mycket bättre vi jobbar om vi är lyckliga. Istället för att tro att vi kommer att bli lyckliga när vi når stora framgångar, menar han att vi genom att träna oss på att vara lyckliga här och nu, har större chans att bli framgångsrika. En person som tänker positivt är lyckligare, mer kreativ och arbetar snabbare.

Metoden han rekommenderar för att träna sin hjärna att tänka mer positivt, går ut på att varje dag i tre veckor göra följande:

1. Skriva ner tre nya saker som vi är tacksamma för
2. Skriva dagbok om en positiv händelse som hänt under det senaste dygnet
3. Meditera
4. Träna
5. Göra en god gärning

Kanske kan vara värt att prova?


6 kommentarer:

Maria sa...

Jag tror att jag är ganska bra på det där med att känna lyckan. men ibland har man ju down-dagar. Brukar dock försöka köra upp mig ur diket så fort jag kan, när det händer.

Elin sa...

Jag är faktiskt också ganska bra på det, i alla fall för det mesta, men jag behöver påminna mig själv emellanåt.

Nordljus sa...

To be able to do the work one really loves certainly helps to be happy with it, but it's not always possible. I agree, it's one's own attitude, we ourselves, that is responsible for how we feel, it's up to us to make the best of everything. Being happy and positive is something one can learn, I believe, even if it's not always easy. But it's worth it. I think writing down the good things every day, is a good way to remember and think positive. Have a lovely Sunday!

Elin sa...

Detsamma till dig Katja! Ha en härlig söndag! Hoppas du har lika fint väder som vi har här!

Catharina Engberg sa...

Dina tavlor är verkligen superfina, och du har hittat din egen stil. Och du säljer tavlor. Men visst är det säkert svårt att klara sig enbart på att måla. Det gäller nog att ligga i och ha massor med utställningar hela tiden. Och sen gäller det ju också att folk tycker att tavlorna är värda att betala en hel del för. Tyvärr har nog många som skulle vilja köpa an tavla kanske inte så mycket pengar att köpa för. Men vilken dröm det hade varit att få sålt tavlor.

Elin sa...

Tack Catharina! Jag säljer nästan alla mina tavlor, men det betyder inte att jag kan leva på det jag gör. Då skulle jag behöva ta ut mycket högre priser, och frågan är om jag skulle sälja då? Kanske om fyrtio år? ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...