10 februari 2012

Ett dilemma - eller inte?

Inramat tryck av en målning från 2008
Tryck av målning från 2008
De båda trycken här ovanför är några av de provtryck jag gjorde häromdagen. Det är målningar som sedan länge är bortbytta eller sålda och jag ville göra några tryck att ha på väggen här hemma. Jag har fotografier på nästan alla mina målningar sparade och skulle kunna göra tryck av dem allihop om jag ville. Men vill jag det? Eller rättare sagt: Vill mina köpare det? 

Min tanke har ju varit att jag ska göra tryck av olika målningar och lägga upp dem för försäljning på nätet, eller som ett komplement på utställningar. Jag har funderat över om det är okej att använda målningar som redan är sålda, eller om jag bara kan använda nya där jag kan upplysa köpare att deras originalmålning även kommer att säljas som tryck. När jag har berättat om mina planer för vänner och bekanta har jag fått olika reaktioner. Vissa tycker att det inte spelar någon roll om jag trycker upp gamla bilder. Det är så stor skillnad på en akrylmålning och ett tryck ändå, medan andra tror att tidigare köpare kan känna sig lurade. Att man köper ett original i tron att man kommer att vara ensam om det, och inte vill att det ska sitta kopior i andras hem. Jag kan förstå den känslan ifall jag arbetade med akvareller, där det skulle bli svårt att skilja den ursprungliga från kopian, men en olje- eller akrylmålning? Skulle man inte vilja äga en äkta Picasso eller Monet bara för att det finns planscher av deras konst i vart och vartannat hem? (Jag försöker inte jämställa mig med ovanstående konstnärer som jag hoppas ni förstår!)

Det är lite lustigt för jag hade inte en tanke på den här frågan när jag tryckte upp vykort förra året. Visserligen var det tryck av målningar som inte var sålda, men jag var på väg att göra ett av pojken här ovanför också, men avstod eftersom Vistaprint sa att fotografiet inte hade tillräckligt hög upplösning. 

Jag har försökt leta lite på nätet efter hur andra människor gör, eller om det finns några generella regler för hur  man bör göra, men inte hittat särskilt mycket. Den enda artikel som diskuterade frågan i någon mån (och som jag tyvärr tappat bort länken till) var skriven av en amerikansk konstnär, som menade att dagens teknik har gjort gamla regler omoderna. Att det är så lätt att publicera och trycka bilder nu, jämfört med tidigare och därför måste reglerna ändras, men så mycket mer gav den inte. Jag måste alltså bestämma mig själv... Är det någon som har några kloka (eller okloka) åsikter om hur jag ska göra?

Tryck inramat i en 30x30 cm ram från Åhléns



12 kommentarer:

Gerda-Thyra sa...

Känner spontant att eftersom du inte har haft tryck förut så "bör" det nog bara gälla dina nya målningar från och med nu.
Att du på din nästa utställning har med vykort samtidigt som säljer orginalmålningarna.
De redan sålda tavlorna som köparen tror att de är ensamma om, tycker jag nog bara att du själv ska ha trycken utav!
Så tror jag att jag skulle göra i alla fall... käns ärligast så tror jag!?

Tina sa...

Som konstnär så har du rätten till dit foto och så länge som bilden trycks i annat format än orginalet tycker jag att det är ok att även trycka enstaka bilder av gamla målningar. Men jag skulle akta mig från att vara för nära ursprungsformatet, vykort och mindre format av gamla och större format av nyproducerat. Alla har ju faktiskt inte råd med orginal och en affisch är alltid en affisch även från en känd konstnär!
Skulle jag hitta vykort med motiv från "min" målning slulle jag köpa för att skicka till mina vänner så att även de kan få njuta av min "goda smak". Så du måste nog ändå besluta helt själv hur du gör. Du kan inte vara alla till lags. Ha en bra dag

Annan sa...

Katten är jättefin. Så mysig. Vad skulle ett tryck av den kosta ? :)

Jag tycker, men jag har ingen aning, att det är okej. Det är ju din tavla. Som sagt när det är en oljemålning så är det ju inte ett dugg som att ha orginalet och jag ser inte att det skulle göra tavlan mindre värd.
Dock så kan du ju i fortsättningen upplysa eventuella köpare om att det kan komma att tryckas upp "kopior" eller redan har gjorts.
Funderar på om de tavlorna egentligen blir mindre värda, eller mer om trycken sprids..?
mvh Annan

Elin sa...

Helene, Tina och Annan: Tack för era synpunkter! Jag tycker att det är lite kul att fundera över sådana här dilemman som det verkar finnas en hel del olika åsikter om. Helt klart är att jag kommer att göra tryck av mina osålda målningar, men jag har ännu inte bestämt mig kring de sålda. Katten kommer nog inte att tryckas, eftersom den, precis som Tina tog upp, är i nästan samma format som originalet och ser nästan exakt likadan ut. Den får pryda min vägg bara. I övrigt får jag gå på magkänsla... det som känns rätt... vilket det nu blir.

Fler åsikter någon?

Elin sa...

Ja, just det... ett litet tillägg... Jag har funderat över hur jag skulle reagera om någon tryckte upp och sålde bilder av en målning jag köpt. Jag tror att jag skulle tycka att det var helt okej bara de inte såg alldeles likadana ut, t ex en annan storlek och på papper istället för duk. Ett original är ju ändå ett original och har en helt annan känsla.

Maria sa...

Om man tydligt ser att det är ett vykort, och gärna om vykortet är i ett mindre format. Då tycker jag att det är okej med både nya och gamla målningar.
Men kanske bara välja ut några som du gör vykort av.

Elin sa...

Ja, fast jag hade tänkt göra konsttryck, alltså lite större tryck för inramning. Det blir ändå en stor skillnad eftersom mina målningar ofta är ganska stora, minst 50x50 och ett tryck kanske blir 15x15 eller 28x28 (för att passa standartmått på ramar). De ramas ju också in på ett annat sätt, bakom glas och med passepartout vilket det inte finns på en akrylmålning.

Men det kanske är storleken på vykorten som har gjort att jag inte funderat över detta tidigare..? För jag tänkte verkligen inte på det när jag tryckte upp vykort förra året. Dessutom är vykort lite som reklam för mig som konstnär... Ja, ja... mycket att tänka på :)

Åsa sa...

Jag tycker att du kan trycka upp konsttryck av gamla tavlor. Det blir många tryck som du i så fall får slänga efter ett tag om man tycker att själva tavlan såldes för ett visst antal år sedan. Hur ska man veta om köparen av tavlan har uppfattat att du även säljer vykort/konsttryck? Det blir svårt för dig att hålla reda på. Eftersom du ramar in vykortet så är det ju inte alls som orginalet. Som köpare skulle jag vara stolt över mitt orginal även om andra köper inramat vykort/konsttryck. det är ju knappast samma värde, om man ser till det. Skilland är väl om man försöker trycka så det ser ut som orginalet och sedan lura alla att tro att det är en riktig målning.
I fallet med katten så tycker jag verkligen inte att du behöver tänka på det. Det blir en annan bild på något sätt ändå när du ramar in den. (Plus att jag hade väääldigt gärna köpt ett vykort av just den... ;-))
Det är ju också marknadsföring som du säger. Man måste vara lite om sig och kring sig även som konstnär.
Ja, jag vet inte om det är rätt eller fel, men jag tycker du ska trycka det du vill och sälja.

Elin sa...

Tack för dina tankar Åsa. Jag har också tänkt på det där med hur man i så fall skulle informera eventuella köpare om att deras tavla även kommer att säljas som tryck. Det är ju inte säkert att alla uppfattar det (eller ens är intresserade)och jag kan ju inte stå och tala om det för alla... Tänk om jag glömmer! :)

Jag har funderat över hur jag har sett andra konstnärer göra och jag vet fler som trycker upp både canvastavlor i samma storlek som sina original (men är mycket tydliga i att det handlar om just kopior) samt sådana som gör gicléetryck av utvalda tavlor. Jag har aldrig sett någon skylt eller text som "varnar" kunderna. :)

Marianne Sandqvist sa...

Hej Elin! Jag är den glada ägaren av originalet till den här fina målningen! Blev lite "chockad" när jag först såg bilden. I positiv mening, alltså! "Å, det är jag som äger den!", tänkte jag. Har läst dina funderingar kring tryck eller inte och också läst kommentarerna. Det är lite knepigt med det här... Men jag brukar trycka upp vykort av de motiv som jag själv har i min ägo för tillfället. Kanske beskär jag lite, så blir det inte exakt som originalet.

Men måste säga att ditt tryck av katten ser jättefint ut, och skulle du trycka upp vykort skulle jag vilja köpa direkt!
Kram Marianne

Elin sa...

Vad kul att du svarade Marianne! Jag funderade över hur du skulle reagera när du såg "din" katt på nätet. Jag har inte bestämt mig än för hur jag ska göra, förutom att jag inte kommer att göra dem exakt samma storlek som originalet. Jag ska grubbla ett litet tag till. Det är intressant med alla olika åsikter.

(Förresten har jag din fina husmålning i mitt matrum och den passar perfekt in där!)

Marianne Sandqvist sa...

Ja, jag är så himla nöjd med vårt byte! :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...