23 januari 2012

Man kan inte älskas av alla

"Blommig I", 2012, akryl och collage på duk, 35x35 cm (Såld)
Så har jag då fått min första dåliga recension. Sanna Wikström från Gefle Dagblad verkar inte alls förstå sig på mina damer, och skrev ganska surt om min utställning i lördagens tidning. Synd för henne tänker jag då, och tackar min lyckliga stjärna för att Arbetarbladet var där först. Efter den trevliga recensionen kan jag ta några dåliga. 

Lite förlåtande är det dock att hon i samma recension hyllade en annan utställning som hade vernissage samtidigt i Hofors. Det var Anette Sundell och Eva Perpåls, två konstnärer (och även lärare!) från Sandviken, som gör fantastiskt vackra, (och ibland roliga) mosaiker. Så lite bra smak har hon ju i alla fall, även om hon inte gillar mina tavlor. Än.



7 kommentarer:

Maria sa...

Lite jobbigt att få en dålig recension kan jag tänka. Men jag får känslan av att hon, recensenten, måste tycka att det är sämre bara för att hon tycker att det andra är bättre.
Jag diggar dina bilder iallafall! ♥

Elizabeth sa...

Hi Elin, I wish I could read your post, but i just learned two languages. The painting is gorgeous, I love it. Thank you so much for the sweet comment on my blog! So glad to meet you!

Elin sa...

Tack Maria! Det var inte så jobbigt som jag trodde faktiskt. Jag känner mig mest lite road av att hon har så fel :)

Elizabeth: Thank you for your comment. If you want to see what I write (without having to learn swedish), there is a translation button in the sidebar. See you in class!

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Vilken tarvlig recension! Jag försökte kommentera där men det verkar som den föll bort...

Visserligen får alla tolka konst som de själva vill, men i detta fall kändes det bara som hon var ute efter att leka "fin konstkritiker".

Du är toppen och dina damer med!

Elin sa...

Tack Helena! Jag tycker det är helt okej om man inte gillar mina tavlor, men jag har en känsla av att hon bara sprang in, tittade på en vägg och sedan skrev en snabb text. Hade hon tittat lite närmare hade hon sett att jag inte hade bara tre återvinningstavlor utan sex (sju om man räknar den större varianten också).

Wenche sa...

Blev förvånat över recensionen, trodde inte det var vanligt mera att journalisten uttrycker sin egen uppfattning på detta sättet.var hon mycket ung?
Synd, för det är svårt att skaka av sig och dina tavlor är så fina.
kram

Elin sa...

Tack Wenche! Nej, hon är inte särskilt ung, och har jobbat länge som kulturjournalist på den här tidningen. Jag är faktiskt lite förvånad över att jag INTE tar åt mig så mycket. Det trodde jag nog att jag skulle göra, men jag blir snarare stärkt i att göra det JAG vill, när två konstrecensenter kan tycka så tvärtemot varandra.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...