27 januari 2012

Jag har lärt mig tre nya saker


I går tog jag en tur in till Gävle för att träffa en företagsrådgivare. Ett möte som jag inte ens vågade boka in tidigare. Det gick hur bra som helst. Jag fick träffa en trevlig tjej som gav mig svar på några praktiska frågor, och så fick jag information om starta-eget-kursen som börjar om två veckor. Inget skrämmande alls. Såklart!

Lärdom nummer ett: Var inte rädd för saker som inte är farliga.

Det lustiga är att jag innan mötet hade föreställt mig hur jag skulle bli ifrågasatt, hur de skulle säga "Men lilla gumman, det där håller ju inte. Du förstår väl att du måste ha en bättre affärsidé", så jag pladdrade såklart på i mitt vanliga tempo och förklarade att jag förstod att det inte gick att leva på det här, och att jag skulle såklart jobba deltid också... Svaret jag fick var: "Det vet man aldrig!".

Lärdom nummer två: Var tyst! (åtminstone ibland).

Lärdom nummer tre är av ett mer praktiskt slag. På väg hem från Gävle stannade jag för att handla på Ikea. För att fördriva tiden innan de öppnade gick jag in på Coop och strosade omkring. På garnhyllan, där jag aldrig tittar annars, hittade jag det vackra garnnystanet på bilden här ovanför. Det har exakt de färger har velat ha på en halsduk, och jag kunde inte låta bli att köpa det, trots att jag aldrig i mitt liv har stickat något användbart. Lite försiktig var jag dock eftersom jag bara köpte ett nystan. Jag tänker att jag kan köpa fler när jag märker hur mycket som behövs och om det ens blir något. För att fräscha upp mina gamla slöjdkunskaper googlade jag igår kväll på stickning för nybörjare och vet nu i teorin hur jag ska göra. Det återstår att se hur det fungerar praktiskt.

Lärdom nummer tre: Det är skillnad på en rät och en avig maska. 



5 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Du kan göra en trekantsjal med stora stickor och endast räta maskor - det enda jag kan sticka men fint blir det:)

P.s.Vad duktig och modig du är som tar tag i ditt företagande!

Ha en fin fredag!

Gerda-Thyra sa...

Jättemodig är du!
Lycka till med stickningen, garnet är ju jättefint!

Linda sa...

Vilket fint garn - underbara färger!
Och vad roligt att du träffar på så bra människor i det här läget! Grattis och lycka till (inte minst med stickningen!)!

Maria sa...

Visst är det skönt när man kan lära sig nya saker hela livet. Och jag var också livrädd innan jag startade eget, men sedan så går det av bara farten. Bara att fylla i de där första papprerna till skatteverket var så läskigt, så jag fick rinaga och fråga många gånger. Det är väl det att man ska våga fråga.

Elin sa...

Helena: Trekantssjalar är så fina, men då måste man väl öka eller minska eller något sådant, och det känns alldeles för komplicerat i det här läget :)
Helene (Gerda-Thyra): Tack! Jag kan nog behöva ett och annat lycka till!
Linda: Visst är det skönt med trevliga kontakter - men det lustiga är att jag tycker att de flesta människor jag träffar på är trevliga och hjälpsamma så vad är jag rädd för???
Maria: Skönt att det finns fler med samma erfarenhet. Att våga är det stora problemet ibland.

Trevlig helg på er allihop!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...