20 januari 2012

I efterhand verkar det så enkelt

En glimt ur min anteckningsbok
Igår gjorde jag något som från början verkade väldigt läskigt, men som sedan visade sig inte alls vara så farligt. Ofta är det så, att jag i efterhand funderar över vad det var jag gruvade mig för. Man kan tycka att jag vid trettioåtta års ålder borde ha lärt mig att det inte tjänar något till att gruva sig och skjuta upp saker som känns obehagliga. Det är bättre att ta tjuren vid hornen på en gång. Fast jag ska inte vara orättvis mot mig själv. Jag har lärt mig en hel del, och jag sticker inte lika ofta huvudet i sanden som när jag var yngre, men ändå. Varför grubbla överhuvudtaget?

Hursomhelst så gällde mitt problem det här med företagande. Såklart. Jag känner mig så liten och dum när jag ens funderar på att ta tag i det problemet, att jag bara har lust att springa och gömma mig, men det löser ju ingenting. Jag vill ha kontroll. Jag vill veta hur ett företag fungerar och då måste jag ju göra något åt det.

Som jag har skrivit tidigare, tog jag före jul mod till mig och anmälde mig till en lokal starta-eget-kurs, där jag tänkte att jag skulle kunna få svar på många av mina frågor. Anmälan skedde via mail och var bara en intresseanmälan, men eftersom jag inte fått information om innehåll och tider trots att den skulle ha börjat i slutet av januari, har jag tänkt att den nog har blivit inställd. Och vad gör jag då? Ringer och frågar om när kursen ska starta? Nej. På mitt vanliga kan-själv-sätt har jag den senaste tiden ägnat många timmar åt att läsa i böcker och klicka mig fram på olika sidor på nätet för att själv ta reda på det jag vill veta, men jag blir inte mycket klokare. Visst har jag lite bättre hum om momsregistrering, bokföringsmetoder och allt möjligt annat, men jag vet ändå inte hur jag ska göra.

Igår bestämde jag mig för att inse att jag inte kan själv, utan måste ta hjälp från någon som vet. Jag mailade en av de ansvariga för starta-eget-kursen, beskrev mitt problem och undrade om kursen skulle starta eller om hon visste var jag annars skulle vända mig. Snabbt som ögat fick jag svar att kursen börjar vecka 6 och att jag kunde boka tid hos henne för rådgivning innan. Så enkelt! Varför kan jag inte inse det redan från början?


2 kommentarer:

betsy best-spadaro sa...

Hi Elin, Self doubt can be so immobilizing! I'm glad you were able to move past it.

Elin sa...

Yes it is! And afterwards it seems so silly... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...