12 januari 2012

Delar av en helhet

"Vad bär du på?II", 2012, akryl och collage på duk, 50x50 cm, SÅLD
När jag målar inför en utställning vill jag gärna ha ett tema att utgå ifrån, ett ord eller en fras att tänka på när jag väljer mina motiv, så att det finns en röd tråd genom hela utställningen. Det är oftast någon idé eller tanke som jag går och grubblar över,  något som är aktuellt i mitt liv just då.

Min första utställning någonsin hette till exempel "På väg" och handlade mycket om min påbörjade resa som konstnär. Till förra årets utställning på Göransson Arena hade jag valt ordet "Tillsammans" eftersom jag tyckte att jag hade varit alltför fokuserad på mig själv tidigare. (Det visade sig i måleriet att jag fortfarande var ganska självcentrerad, men det är en annan historia.)

Ibland har temat jag valt utvecklats under målandets gång, så att slutresultatet har blivit något helt annat än det jag börjat med. Det gör ingenting. Tvärtom är det en av de saker jag tycker är härligt med måleriet, att det hela tiden dyker upp nya idéer som måste fram. Det viktiga är att det i slutändan hänger ihop, oavsett var det var jag började.

Utställningen som börjar på lördag är kanske inte min allra mest välplanerade, eftersom jag har haft så lite tid till förberedelser, men jag har en tanke bakom och känner mig ganska nöjd med helheten. Temat är "Delar av en helhet" och det är något jag har grubblat över den senaste tiden, särskilt när det gäller människor. Trots att man tror att man vet precis hur en människa är, så dyker det hela tiden upp nya berättelser som förändrar bilden. Vi är alla uppbyggda av så många olika berättelser som inte syns vid första anblicken. Det som kan verka så enkelt visar sig vara ganska komplicerat när man granskar det närmare.

I mina senaste målningar har jag därför arbetat mer med collage än tidigare. Små bitar som bygger upp en helhet. I bilden här ovanför är till exempel hela kappan gjord av text, olika berättelser som hon bär på, men som inte är synliga för andra om man inte tittar väldigt noga. Bakgrunden är också gjord av collagebitar, men den är helt övermålad så att man bara ser själva strukturen, delarna. I titeln försöker jag förklara mina tankar något, men också lämna öppet för andra tolkningar. Det är en fin balansgång mellan att visa vad jag tänker, och att styra besökarnas tolkningar för mycket. Jag har lärt mig att det jag ser i mina målningar inte alltid är vad andra ser. De kan göra en helt annan tolkning, som är minst lika bra som min. Och det är precis det jag går och grubblar över. Det finns många olika delar av en helhet.

4 kommentarer:

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Hej Elin, jag har följt dig ett tag i smyg nu, men kände att jag måste kommentera idag. Du är en sån inspirationskälla, även för mig som inte målar. Men just det att du tog steget och tog tjänstledigt för att följa din dröm om att måla, det ÄR inspiration. Och dina tankar om målandet som du beskriver i det här inlägget är verkligen träffande. Jag brukar visa Cornelia dina inlägg ibland för att hon också ska bli inspirerad att följa sina drömmar, för det går, bara viljan finns.

Lycka till med utställningen i Hofors, jag hoppas att jag hinner dit och titta på den. Annars får jag ta chansen under Gästrike Konst veckan.

Ha det bra

//Victoria

Elin sa...

Men vad glad jag blir Victoria! Och överraskad! Jag visste inte att du hade en så fin blogg. Jag kommer absolut att titta in igen senare när jag har lite mer tid (måste jobba nu). Det här är ju ett underbart exempel på att det tillkommer nya berättelser om en person hela tiden :) Hälsa Cornelia!

Elin sa...

Och förresten det är jättekul om du kommer på någon av utställningarna! Annars kanske vi syns på zumba på måndag? Jag tänkte försöka ta mig till Österfärnebo åtminstone en dag i veckan.

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Hej igen, vad roligt att du tyckte om det du läste i min blogg, jag har nyligen gjort den officell för nära och kära och bekanta runt omkring mig, efter att ha bloggat i det dolda i ett år, det känns spännande och lite läskigt. Så positiv respons är ju jätteroligt.

Lycka till med utställningen som sagt var och så syns vi på måndag. Cornelia hälsar tillbaka :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...