24 november 2011

Förändrat arbetssätt?

Sketching for a larger painting
Att delta i utmaningen Art Every Day Month har förändrat mitt arbetssätt. Tidigare har jag varit alltför otålig för att teckna. Istället för att skissa ett motiv på papper innan jag påbörjar en större målning, har jag gått direkt på duken och målat om och målat över tills jag fått allt som jag vill ha det. Det har resulterat i många misstag, många lager färg och bitvis mycket frustrerande målardagar.

Förra torsdagen hade jag ett motiv till en målning i huvudet men istället för att ställa duken på staffliet, fann jag mig själv vid ritblocket med en blyertspenna skissande på ett ansikte. Det kändes helt självklart att pröva att ansiktet med pennan innan jag plockade fram färgerna. Underligt. Eller kanske inte. Genom att tvinga sig själv att teckna oftare så blir det också lättare. Det är inte konstigt.

Det som förvånar mig är att det går så fort. Att teckna eller måla varje dag i drygt tre veckor, har fått så många positiva effekter. Vad kommer då att hända om jag är kreativ varje dag i ett halvår?

2 kommentarer:

Gerda-Thyra sa...

Det sägs ju att övning ger färdighet... ligger nog något i det!
Jag tror att just det där med att "bara göra" och inte känna att man måste prestera är väldigt bra för resultatet i slutänden... och det är ju så barn oftast gör... de ritar och målar bara för att det är kul och på så sätt så lär de ju sig i längden!

Elin sa...

Ja, det är så roligt att titta på barnen när de sätter igång. Mina tre tjejer har just nu en period när de ritar HELA tiden. Vårt matrum är inte längre ett matrum utan en ateljé! De producerar i massor och har kul!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...