2 oktober 2011

Återvinna kläder


Våra barn har världens bästa förskola. Visserligen är det bara en av dem som går kvar, men de andra två har verkligen älskat sin förskola och pratar fortfarande om olika upptåg som personalen hittade på. Förskolan är ett föräldrakooperativ som ligger alldeles i närheten av vårt hus, tvärs över åkern.

Ett föräldrakooperativ innebär en del jobb för oss föräldrar, men som tur är så har personalen ibland önskemål om arbetsuppgifter där jag kan utnyttja min kreativitet. I helgen var det jobbardag på förskolan, men i stället för att kratta löv eller släpa ris satt jag hemma och sydde kläder till dockor. Mycket roligare! Och svårare! Jag upptäckte att jag har glömt hur man gör när man syr kläder, och dessutom är jag lite otålig och har inte tid att använda mönster så det blev en hel del fel som måste sprättas.

En jobbardag brukar hålla på i tre timmar, men jag använde minst dubbelt så mycket tid och ändå blev det bara två uppsättningar kläder. Jag är ändå ganska nöjd, och Sonia och Greta har redan varit här och hämtat dockor och kläder så jag gissar att de också är nöjda.

Allt är gjort helt av saker jag hade hemma; en av mina gamla jeanskjolar, en barnpolotröja som ingen ville ha och farmors gamla flanelltyg, spets och knappar och lite resårband. Återvinning alltså. Ännu ett skäl att vara nöjd.


1 kommentar:

Shells sa...

Great job on the clothes. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...