16 augusti 2011

Man tager vad man haver


Man behöver inte ha dyra redskap och dukar av konstnärskvalitet för att kunna måla. I helgen skulle jag förbereda underlag för kommande måleri, och blev lite full i skratt när jag såg min samling av material.

Eftersom det var återvinningstavlor jag hade tänkt måla, var duken ersatt av kraftig brun kartong (från en Ikea-möbel), som jag klippte och skar i fyrkantiga bitar. Måtten ritade jag med en enkel blyertspenna som följt med hem från skolan i någon väska. Saxen jag använde är gammal, inte särskilt vass och antagligen något vi hade med oss när vi flyttade hemifrån för en herrans massa år sedan. Papperskniven är av billigast möjliga sort och har ett trasigt bladfäste, som gör att bladet hela tiden åker in om man inte håller i det ordentligt, och för att inte skära sönder bordet lade jag under en gammal masonitskiva som i ett tidigare liv var baksidan till en skrotad Ikeamöbel.

Inte så lyxigt, eller hur? Men ändå fullt fungerande och faktiskt ganska avslappnande. Det behöver inte vara så märkvärdigt. Dessutom är det, åtminstone för mig, ytterst tillfredsställande att göra något fint av det som tidigare var skräp - och skulle det inte bli så fint så gör det inget. Det var ju bara skräp!

2 kommentarer:

färg o form sa...

Jaaaaa! Jag älskar när man letar i skåp och lådor och hittar saker man kan skapa nyatt av. Dessutom blir det mer fritt och spännande för man vet inte vart det slutar. Kram och ha en bra dag//Hanna

Elin sa...

Ja, jag har förstått av din blogg att du gillar det också :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...