22 augusti 2011

Affirmationer


Jag tänker ofta på tiden; att den inte räcker till, att jag inte hinner det jag vill göra, att allt skulle bli så bra om jag bara fick lite mer tid. Jag har skrivit om det förut och kommer säkerligen att skriva om det igen, för det är svårt att lära sig att tänka annorlunda, även om jag försöker.

Ibland har det hänt att jag har fått mer tid till någon uppgift när jag har beklagat mig över att jag inte har hunnit. Det har hjälpt för stunden, men inte i längden. Nya uppgifter dyker alltid upp och känslan är densamma igen. Känslan beror mer på hur jag tänker, än på vad som verkligen pågår i mitt liv. Visst kan det vara mycket aktiviteter ibland och visst är det normalt att bli lite stressad när kalendern börjar fyllas, men istället för att utnyttja tiden bättre, börjar jag grubbla över allt jag inte hinner. Är det klokt? Nej, inte särskilt.

Det enda som hjälper är när jag slutar tänka och bara gör det jag ska. Jag behöver inte ha en hel dag ledigt för att jag ska kunna måla. Varför inte passa på när jag får en timme över på kvällen?

För att försöka tvinga min stackars grubblande hjärna att tänka annorlunda ägnade jag några minuter av gårdagskvällen till att skriva affirmationer med akvarellfärg. Det tyckte jag att jag kunde kosta på mig: Jag har ju all tid i världen!

5 kommentarer:

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Jag känner igen mig i så mycket på denna blogg ... lite spooky faktiskt ;)
Ha en bra måndag!
//Bettan

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Håller med Bettan, kunde inte ha skrivit det bättre själv:)

Nordljus sa...

Thank you for your visit and comment - always so nice to read Swedish :). Unfortunately, I'm very bad at writing it, so it has to be English instead.

I already meant to comment on your last post. I can so relate to what you said, about wanting to do so many things at once, having so many things to do, and struggling to find the time to do what I really want to do.

I like your affirmation, I think it's true that much depends on how we chose to see it - and not think to much about it, but just do it. Even if it's just for an hour.

Wenche sa...

Jag tror jag har sagt detta förut ,men du vet att en kreativ person som du aldrig for tillräcklig med tid.Du får försöka att ligga lite lågt nu när barnen är så små.jag vet att det inte känns så, men tiden går fort och så har du bättre med tid, om inte så mycket som du önskar dig.

Elin sa...

Jag vet. Jag kommer aldrig att få tillräckligt med tid - även om barnen blir större :)

Det är därför jag tränar mig att tänka annorlunda, så gott det går.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...