12 mars 2011

Mina favoritfärger

De vanliga färgerna på paletten
När jag ska påbörja en målning så ser det nästan alltid ut så här på paletten. Några klickar av mina basfärger som jag inte klarar mig utan. Det är Prussian Blue, Raw Umber, Payne´s Grey, Titanium White och Buff Titanium (eller ännu vanligare Yellow Ochre). Oftast brukar det också vara en klick Mars Violet, men den färgen fanns i bakgrunden den här gången så den kändes lite överflödig.

Ibland försöker jag börja i en helt annan ände, med helt andra färger bara för att utmana mig själv, men oftast slutar det med att jag går tillbaka till mina favoriter. De känns rätt helt enkelt. Kanske kommer färgerna att ändras med tiden men just nu är det här jag. Och det får man väl bara acceptera.

2 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Ja man ska gå på färgerna man gillar...och ibland ändras dom, ibland inte. Jag är väldigt inne på indisk gul, blue lake (vackrare och djupare variant av ultramarin) och sepia just nu. Men ibland är det kul att laborera med nya färgnyanser:)

Elin sa...

Ja, jag lägger ofta till lite andra färger senare i en målning, men början är oftast densamma.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...