26 december 2010

Ny energi

Kreativitet i julform

December månad höll nästan på att ta knäcken på mig. Stressen gjorde mig gråtfärdig för minsta lilla och allt kändes onödigt tungt. Torsdagsmåleriet gick åt skogen varje vecka. Jag försökte, men hittade ingen inspiration alls, eftersom huvudet var fullt av andra tankar. Att blogga fanns inte på världskartan. (Helt kunde jag inte avstå från kreativiteten dock, den tog sig bara andra former. Julgrisar till exempel och en hemmagjord prydnadstopp till granen när den gamla försvunnit.)

Innan jag gick på jullov gruvade jag mig för att lovet var för kort, att jag inte skulle hinna slappna av och hitta ny energi... men det gick faktiskt fortare än jag trott. Vi hade julavslutning på måndag kväll och efter bara en dag kändes det som vanligt igen. Julförberedelserna gick smidigt, trots avloppsöversvämning i källaren på julaftons morgon, och fastän vi var sjutton stycken här hemma på kvällen kändes allt lugnt och mysigt.

Idag har jag blivit lämnad ensam här hemma ett litet tag, Peter och Mira handlar och småtjejerna leker hos mormor och morfar, och jag har tid att tänka. Det börjar bli dags att summera året och sätta nya mål, och jag måste fundera lite på hur jag ska göra nu för att hindra stressmonstret att dyka upp igen. Jag kan inte måla när jag inte mår bra, och jag mår ännu sämre när jag inte målar. En förändring behövs.


4 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Hej Elin

Kul o se att du är tillbaka i bloggosfären:)

"Jag kan inte måla när jag inte mår bra och jag mår ännu sämre när jag inte målar" Så bra och så sant. Jag kunde inte sagt det bättre själv...

God fortsättning!

Elin sa...

Tack Helena! Jag har inte lämnat bloggläsandet under min paus härifrån och tittar in till dig ofta. Nu ska jag bli bättre på att skriva kommentarer också:)

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Första gången jag tittar in hos dig.
De raderna du har skrivit kunde likaväl komma från mig, nästan lite kusligt, för här behövs det också en förändring för problemet här är EXAKT PÅ PRICKEN detsamma.

Hälsningar Bettan

Elin sa...

Elisabeth: Hoppas du kommer på en bra lösning!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...