5 maj 2010

Ordet för maj

Återvinningskonst, 2010, blandteknik, 15x15 cm

Onsdagskväll och jag ratar tv-soffan än en gång. Istället tänker jag på ord. Det är en ny månad och jag ska fundera på ett ord som passar för maj. Lugn var ordet för april och nog har det varit lugnt på målerifronten. Jag har nästan inte målat något alls, och det var inte riktigt det jag hade tänkt mig. Snarare hade jag sett framför mig en tid av lugn och ro där jag inte skulle behöva stressa inför någon utställning utan bara ha tid att utveckla mitt måleri. Så blev det inte.

Kanske var det så att jag behövde en liten paus, för nu känner jag mig fylld av idéer och lust att måla igen. Samtidigt är maj en av de absolut stressigaste månaderna i skolan när alla betyg ska sättas. Dessutom är det just nu riktigt roligt i skolan, vi har en positiv stämning och utvecklar nya idéer, och därför är det lätt jobba för mycket (trots att jag inte arbetar heltid). Samtidigt går det inte att måla lite halvhjärtat. Det krävs tid och engagemang på båda ställena och tyvärr är det oftast måleriet som får stå tillbaka när skolan kräver mycket. Det vill jag ändra på. Jag vill bli bättre på att skilja de två rollerna åt, utan att drunkna i någon av dem. I maj ska jag därför fokusera på ordet BALANS. Balans mellan konst och skola och balans mellan jobb och fritid. Det blir nog bra.

4 kommentarer:

Wenche sa...

Härliga bilder!
Det är priviligerad att få följa dina funderingar.Klarar du få balans på jobb- familj-måleri är du beundransvärd, oftas är det ju så att målandet för stå tillbaka.

Elin sa...

Wenche: Ja, det återstår ju att se om jag klarar att hålla balansen. Det är lite svårt, men det måste gå!

Sara sa...

Åh tycker om... Är den här till salu?
Pris?

Elin sa...

Sara: Ja, den är till salu, men jag ska ha den med på utställningen nästa vecka, tror jag. Den kostar fyrahundra kronor (med ram).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...