19 februari 2010

Var kommer tankarna ifrån?


Ur senast numret av Femina

Alice i underlandet är modern

Ju äldre jag blir desto tydligare blir det för mig att mina tankar inte är unika. Oavsett hur udda idéer jag tycker att jag har finns det alltid någon annan som funderar på precis samma sak. Det är ingenting som stör mig, snarare tvärtom. Det känns ganska tryggt och bra. Ofta kan jag fascineras av att det jag går och tänker på dyker upp i flera andra sammanhang ungefär samtidigt.

Ett sådant exempel dök upp i förrgår när jag satt och bläddrade i senaste numret av Femina.  Att folklore, som jag har inspirerats av på senare tid, är "inne" har jag förstått tidigare, och det blev jag påmind om nu också, men det som förvånade mig lite var att sagor var den senaste trenden. Jag skrev för en tid sedan att jag blivit inspirerad av ett sagotema som vi arbetar med i skolan och nu är tydligen sagor (och prickigt!) högsta mode. Antagligen är det ju så att jag sett och läst om den trenden tidigare men inte blivit medveten om det förrän jag formulerat tanken för mig själv. Eller så är jag bara oerhört trendig ;) Mest troligt är det nog att jag blivit miljöskadad av att ha tre små prinsessdöttrar...

2 kommentarer:

Titti sa...

Intressant. Det är nog mycket som vi snappar upp utan att vara helt medvetna om det! På så sätt är vi alla i ett slags kollektivt flöde samtidigt som vi kan vara mer eller mindre originella.

Elin sa...

Titti: Mmm, det är lite roligt när man upptäcker var inspirationen kommer ifrån till det man trodde var så orginellt!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...