29 december 2009

Tänka, tänka, tänka...

Skrivbordet i målarrummet
Idag skulle jag få måla, var det bestämt. Peter skulle ta hand om småflickorna och handla champagne till nyårsafton så att jag skulle kunna ägna hela dagen åt måleriet. Så har det inte blivit. Visst har jag fått tiden för mig själv - men måla har jag inte gjort. I stället har jag städat i målarrummet, skrivit dagbok, bläddrat i glansiga magasin, lyssnat på musik och radio, läst, spänt upp duk på en träskiva, tänkt, tänkt och åter tänkt... men ingen inspiration. Jag känner igen den här känslan, grubblerifasen inför en utställning, när jag funderar över vad jag ska måla och varför. Vilket tema ska jag ha? Hur ska tavlorna hänga ihop? Ska jag fortsätta på samma spår som tidigare eller göra något helt nytt? Min första utställning i Umeå hette "På väg" och handlade om att utvecklas, att våga gå sin egen väg. Den andra hade ett inte helt genomfört cirkustema och handlade delvis om hur man får ihop familjelivet. Var ska jag ta vägen nu? Jag måste tänka lite till...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...