14 juli 2009

Lyssnade på radion

På väg till mataffären för att storhandla fick jag lite tid för mig själv igår. Jag lyssnade på P1 där det var en intervju med konstnären Jan Håfström. Det enda jag vet om honom är att han var en av de konstärer som gjorde en tavla åt Ikea för något år sedan när de skulle satsa på äkta konst. Det var en tavla med seriemotiv om jag inte har helt fel. I intervjun talade de om att Håfström ofta har målat Mr Walker. På frågan om varför han återkom till samma motiv hade han inget riktigt tydligt svar. Det var något med utanförskapet som han symboliserade. Egentligen var Mr Walker någon form av självporträtt, menade Håfström. Från början hade han uppträtt som seriefigur men med tiden hade han blivit mer och mer lik konstnären själv. På hemvägen lyssnade jag en kort stund på sommarprataren innan det var dags att bära in alla matkassar. Det var en debuterande författare som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Hon verkade dock ha en hel del bra (och roliga) saker att säga så jag ska försöka lyssna på programmet senare på datorn. Det lilla jag hörde handlade om hur författare (konstnärer) måste filtrera allt genom sig själv. Att man kan skriva om vad som helst bara man gör det till sitt eget. Både Håfström och sommarprataren talade om något jag har funderat över tidigare. Att mina tavlor egentligen är självporträtt. Det känns lite skönt med andra som säger samma sak. Kanske betyder det att jag inte är helt ute och cyklar?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...