31 maj 2009

Det börjar närma sig...

Utställning i miniatyr (inte "färdighängd")
En och en halv vecka kvar till skolavslutning och mindre än två veckor kvar till min utställning börjar. Det börjar bli dags att knyta ihop alla trådar. I skolan är betygen nästan färdiga och här hemma är det lite småpyssel kvar innan jag blir färdig. Gårdagen spenderades utomhus i det soliga vädret men idag ska jag hålla mig inne och måla. Jag känner mig ganska väl förberedd faktiskt och det är en känsla jag gillar. Jag har till och med hunnit med att bygga en skalenlig modell av utställningslokalen och ritat av mina tavlor på små lappar som jag flyttar runt i det lilla rummet. (Är jag riktigt klok eller?) Peter skrattade och skakade på huvudet när jag satt i TV-soffan och pysslade med sax, tejp, kartong och färgkritor. Mira däremot tror jag förstod precis. Hon och jag tänker på samma sätt. Det är kul att pyssla. Jag har också hunnit med att skriva en kort text om mig och mitt måleri. Galleriet ville ha en sådan att skicka ut tillsammans med vernissagekorten. Även om orden inte är så många så tog det ganska lång tid att skriva. Det är svårt att formulera sig ibland, men det är nyttigt. Tankarna blir klarare när de fastnar på papper. Så här blev resultatet: Att måla är för mig ett sätt att berätta historier. Jag inspireras av människor jag ser i verkligheten eller på bild och låter dem få nytt liv i mina tavlor, men det är inte deras historia jag berättar utan min egen. Mina bilder är en form av dagboksanteckningar som skildrar mina tankar och upplevelser, samtidigt som de är öppna för åskådaren att tolka och känna igen sig i. Det är inte ovanligt att jag får höra av andra människor, som har sett mina målningar, att bilderna säger något om dem själva. Just nu målar jag huvudsakligen med akrylfärg, ibland med inslag av collage, eftersom det passar mitt temperament. Det går snabbt att måla och att måla över, färgskikt på färgskikt, nya linjer och former tills det blir en helhet som känns lugn och harmonisk. Oftast målar jag på duk eftersom linnets grovlek ger struktur åt målningen och låter underliggande färglager lysa igenom. Den aktuella utställningen ”På väg” handlar om att utvecklas. Om att våga ta ett steg framåt även om det ibland kan verka skrämmande.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...