23 mars 2009

Mitt konstnärliga liv I: Läs

Konstnärsböcker kan ge mycket inspiration
Jag är en läsande människa. När jag hittar ett nytt intresse så läser jag allt om det ämnet, och då menar jag verkligen allt. Finns det en text tillgänglig så läser jag den; böcker, veckotidningar, broschyrer, hemsidor och på senare tid också bloggar. Det finns bloggar om alla ämnen. För drygt ett år sedan hade jag precis upptäckt alla inspirerande inredningsbloggar som finns. Varje kväll när flickorna skulle sova satt jag vid datorn och drömde om att göra om här hemma medan jag tittade på bilder med vit lantlig inredning och "shabby chic".
När jag till slut tröttnade och insåg att jag egentligen borde lägga min energi och kreativitet på något annat, började jag leta efter bloggar med konstnärlig inriktning iställlet. Och jag hittade många. Det finns ett oändligt hav av kreativa människor som skriver om sitt skapande, om vad som inspirerar dem och som ger tips på hur andra kan komma igång med sin kreativitet. Många brottas också med samma tvivel på sig själva och samma ursäkter för att inte sätta igång som jag har gjort och fortfarande gör ibland. Att se sina egna problem formulerade av någon annan har dock hjälpt mig att komma över flera av dem. Det är lättare att lösa andras problem än sina egna.
En av de bloggar som påverkade mig mest när jag först började läsa var [i]lovelife, skriven av Kal Barteski, en kanadensisk grafisk formgivare och konstnär. Hon förmedlar en känsla av att allt är möjligt. Det finns inga begränsningar annat än i din egen hjärna. Har du inte riktiga konstnärsfärger och dyra penslar så går det lika bra att skapa med barnens vattenfärger, ikeapennor och ett billigt kollegieblock. Att inte ha rätt material hemma har varit en av mina ursäkter för att inte ta itu med mina drömmar, men inte nu längre. Citatet här nedanför skrev jag faktiskt ner i mitt ritblock som en daglig påminnelse.
Det är inga märkvärdiga ord men det är just det som är grejen. Det behöver inte alltid vara så märkvärdigt. Har du en längtan efter att göra något kreativt så gör det. Det finns inga ursäkter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej, och tack för en fin blogg.
den ger mycket inspiration.

tycker om dina tavlor, de är väldigt uttrycksfulla.

Elin sa...

Tack. Vad glad jag blir, både för att du tycker om bloggen och mina tavlor och för att du tar dig tid att kommentera.

Sara sa...

Tänkvärt. Det ligger mycket i det, att göra är det viktiga. Sture Meijer, gillar verkligen hans tavlor!

Elin sa...

Sara - Visst är Sture Meijer fantastisk. Jag såg en utställning i Falun med hans tavlor och var tvungen att åka till Gävle för att se samma tavlor när de kom dit. De är maffiga.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...