6 januari 2009

Ny tavla

"Allt ljus på mig", 2009, akryl på duk, 88x88 cm

Klockan är elva och jag har målat hela förmiddagen. Utan att byta om från morgonrock till målarkläder gick jag direkt från frukostbordet för att pröva en idé som jag fick när jag läste en tidning. Jag såg en bild på en tallrik från Indiska med korsstygnsrosor på och det var precis vad som fattades på min tavla. Jag älskar gamla broderier och skulle gärna ägna mig åt att brodera om jag hade tid. Det här är den perfekta kompromissen - jag målar, det går snabbt och det ser ut som ett broderi!

Att måla korsstygn är egentligen ingen ny idé. Lantliga inredningstidningar har korsstygn på allt från tapeter till porslin och min svägerska Marie har för länge sedan målat ett skåp dekorerat med korsstygn. Det är så vackert! Jag har dock aldrig tänkt på att ha med det på en tavla, förrän nu. Det kommer jag nog att göra fler gånger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elin!
Din senaste "korsstygnstavla" är supersnygg. Tänkte att vi skulle komma över någon dag och kolla på dina alster. Är sugen att köpa en till av dig.
Apropå bloggen så är jag väldigt "ny". Att skriva inlägg är ju inga problem, men jag har får inte till det med att länka in recepeten (på vänster sida). Har du några tips?
/Ingela

Elin sa...

Hej Ingela!

Jag är ingen stjärna på bloggande heller - jag lär mig när jag behöver och har tid. Kan du inte bara använda funktionen med etiketter längst ner på inläggen och visa dem i en sidomeny (som jag gör)?

När det gäller tavlor så har jag tyvärr nästan inga till salu. Jag håller på att måla för en utställning i juni och vill inte sälja något innan dess. Har tänkt att skriva ett inlägg om det men jag har inte hunnit.

Sara sa...

Härligt ljuset i håret! Jättefin tavla!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...