27 juni 2008

Förberedelser för målning

Greta framför grundade dukar

Nu var det längesedan jag målade. Jag har varit på semester och inte haft tillgång till varken färger eller blogg. Däremot har jag tänkt en hel del på vad jag ska måla, och nu är huvudet fullt av idéer som ska ut. Idag har jag förberett åtta dukar i storlek 50x50 cm. Först spände jag upp dem på kilramar och sedan grundmålade jag i olika färger. Jag tycker inte om att måla på vit duk. Det är så lätt att bli feg och försiktig framför en alldeles ny vit yta. Därför är det bra att "smutsa" ner dem lite först. Jag trycker ut färg direkt från tuben och målar ut den med en grov pensel. Det är inte så noga. Ofta lyser undermålningen igenom i den färdiga tavlan, men ibland har jag lagt på så många lager att den inte syns. Jag blir i alla fall glad av färgerna på de nygrundade dukarna. Det blev mellandottern Greta också som absolut skulle vara med på bilden.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...