26 december 2018

Året som gått

Hela familjen i en den årliga julselfien
2018 har varit ett ganska turbulent år både på jobbet och privat. Mycket roligt har hänt men det har också varit en hel del svåra tillfällen och jobbiga beslut. Den senaste tiden har det dock lugnat ner sig lite och allt börjar falla på plats.

I november fyllde jag fyrtiofem år. Om jag har tur betyder det att jag befinner mig mitt i livet. Jag känner mig både ung och gammal beroende på vem jag jämför mig med, och det känns riktigt skönt. Jag tror aldrig jag har känt mig så tillfreds på någon tidigare födelsedag. I stället för att grubbla över åldrande har jag tänkt mycket på hur otroligt lyckligt lottad jag är. Jag befinner mig precis där jag vill vara i livet. Hoppas den känslan följer med in i nästa år.

Några höjdpunkter under 2018 (inte bara konstrelaterade):

Jag har skrivit en bok
På Litteraturhuset Trampolin fick vi möjligheten att skriva en bok om vårt arbete med barns läs- och språkutveckling kopplat till estetiska uttrycksformer. Skrivandet var otroligt tidskrävande och arbetsamt - men så roligt. Och resultatet blev så bra. Jag är så stolt!

Jag har bytt jobb
Trots att jag de senaste fem åren haft världens bästa jobb på Trampolin så har jag under 2018 tagit beslutet att byta arbetsplats. Det är inte så konstigt som det låter. Jag flyttar inte särskilt långt och tar dessutom med mig en hel del arbetsuppgifter från Trampolin. Flytten har varit en långdragen process som inleddes med att jag fick i uppdrag att göra en förstudie om hur en eventuell kulturgaranti för förskola och skola skulle kunna se ut i vår kommun. Då ville jag inte alls bli den person som sedan skulle ta hand om en sådan garanti, men ju längre arbetet gick desto mer intresserad blev jag.

Under senare delen av 2018 har jag arbetat 75% som kultursamordnare och 25% på Trampolin, men nu är det dags att gå över till heltid på min nya tjänst. Arbetet som kultursamordnare innebär att jag ansvarar för all kultur som förvaltningen erbjuder till barn i skola och förskola. Det kräver ett tätt samarbete med bibliotek, kulturskola, konsthall och Trampolin. Dessutom har vi vävt in litteraturprojekt som bygger på Trampolinmodellen som en röd tråd genom hela garantin. Jag får alltså behålla roliga arbetsuppgifter från Trampolin och jobba tätt ihop med mina gamla kollegor samtidigt som jag får nya spännande uppgifter och sammanhang. Bättre kan det knappast bli.


Vi har startat en bokcirkel
Jag vet inte hur länge jag och min kompis Helena har pratat om att starta en bokcirkel och nu har vi äntligen gjort det. Den kravlösa bokcirkeln Bok & Bubbel har för tillfället 25 medlemmar i en facebookgrupp och de som vill och kan träffas på restaurang fyra gånger per år för att prata om böcker vi läst. I år har vi hunnit med två träffar på temat En norrlandsresa. Vi har läst Anna Jörgensdotters Solidärer och Elin Olofssons Krokas. I vår tar vi oss an Sara Lidmans Tjärdalen och Linnea Axelssons AEdnan. Det ser jag fram emot.


Utställning på Galleri K
En utställning hann jag också med under året, trots att tiden för måleri har varit väldigt begränsad. Utställningen på Galleri K i november blev en trevlig tillställning och jag sålde flera målningar. Bilden här ovanför är från kvällen då vi hängde alla målningar. Under vernissagen glömde jag helt bort att fotografera.


Vi har köpt en hund
Sist men inte minst har vi utökat familjen med en liten Märta. I julklapp förra året fick vi ett löfte om en hund och i juni flyttade världens sötaste lilla sheltievalp hem till oss. Bästa beslutet vi tagit under året! Hon passar perfekt här hemma och vi är så kära i den lilla hårbollen.

Nästa år
Snart är det dags för ett nytt år. Jag hoppas och tror att lugnet som infunnit sig de senaste månaderna kommer att fortsätta även under 2019. Jag önskar mig ett innehållsrikt, utmanande och roligt år men utan oro och grubblerier. Det har jag fått nog av.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...