2 mars 2016

Återbruk på väggen

Här är det sportlov och vi har just kommit hem från Örnsköldsvik där två av barnen och mannen åkte skidor och pimplade på sjön medan jag ägnade mig åt fixande i stugan. En perfekt fördelning. (Lite hjälp av barnen fick jag faktiskt också mellan varven när de upptäckte hur roligt det kan vara att riva tapeter.)

Mest tid lade jag på att göra en lapptäcksvägg av tapeter i det som ska bli vårt sovrum. Jag har länge velat göra något av de tapetrullar jag har haft liggande i skåpen och även om det tog tid och en hel del möda så är jag så nöjd med resultatet.

Jag använde en gammal ram som mall och skar ut många kvadrater av sju olika tapeter i olika pastelliga färger. Farmor Huldas gamla kökstapeter i lite starkare färger fick också vara med för att det inte skulle bli alltför sockersött. Det var många lager tapet på väggen sedan tidigare, men jag lade inte alltför mycket tid på underarbetet. Den yttersta gulnade strukturtapeten revs bort och övriga lösa delar, men i övrigt spacklade jag bara lite på de värsta ojämnheterna. Det är en sommarstuga och allt behöver inte vara perfekt. Dessutom räknade jag med att eventuella ojämnheter inte skulle bli lika synliga när det är så många små bitar med olika mönster, och det blev helt okej när det hade torkat.

Resten av väggarna ska tapetseras med renoveringstapet och målas, men det hanns inte med den här gången - jag var ju tvungen att sitta ute i solen med en kaffekopp, titta ut över sjön och lyssna på takdroppet också. Någon måtta får det väl ändå vara!


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...