8 oktober 2015

Att lura sig själv lite


Jag har så lätt för att fastna i grubblerier när jag målar. Ska det verkligen vara så här? Borde jag inte använda en annan färg, ett annat mönster, ett annat motiv..? I vissa stadier i måleriprocessen har jag kommit på att jag kan lura mig själv lite genom att lyssna på en ljudbok eller till och med titta på en tv-serie. Det hindrar mig från att fastna i alltför mycket tankar och istället bara måla det som känns bra. Att leka med färgen. Men det jag lyssnar eller tittar på måste vara något lättsamt som inte kräver för mycket engagemang, något som jag kan titta bort från eller där jag kan missa några meningar utan att det gör så mycket. Det låter helt galet, men det fungerar faktiskt. Just nu är det Grey´s Anatomy som gäller. Många avsnitt, väldigt lättsamt och så vill jag helst inte se allt blod så det gör inget om jag inte tittar hela tiden. Perfekt!

2 kommentarer:

aliciasivert.se sa...

Intressant! Jag har aldrig kunnat ha på film/serier när jag målar - då kommer jag helt av mig. Kan lyssna på musik ibland men oftast tänker jag inte ens på att den saknas.
När jag broderar gör jag det däremot nästan alltid framför en film eller serie, eller med en podcast i öronen. Där är det inga problem att kombinera intryck och uttryck. Har funderat lite på varför det är så olika, men har ännu inte blivit mycket klokare.

Elin sa...

Lustigt att det fungerar för vissa uttryck. Jag kan titta på serier i särskilda stadier i processen. I helgen gick det inte alls - då tog det för mycket av min uppmärksamhet som behövdes till måleriet.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...