11 maj 2014

Drömmer om en ateljé - igen



När jag har fått en idé i huvudet så är det så svårt att få den därifrån. Just nu går jag och drömmer om en ateljé igen. Det har jag i och för sig gjort länge. Först drömde jag om att bygga en i ladugården, sedan om att hyra en någon annanstans, men av olika anledningar har de planerna kasserats. Den senaste varianten är att bygga en liten stuga på tomten, och jag letar modeller, funderar över placering och behov. Det är så roligt! Men uttröttande. Jag skulle bara vilja knäppa med fingrarna så stod den där, färdig att inredas. Riktigt så lätt kommer det nog inte att gå.

7 kommentarer:

Mika sa...

Jag har sett dom som tagit en gammal byggbod och byggt ett försänkt tak på. Inte alls dumt om man gör det snyggt... och nästan som att knäppa i fingrarna ;)

Kolla blocket!

Elin sa...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ett försänkt tak... men jag har faktiskt skummat blocket efter möjliga objekt :)

Mika sa...

Hahaha... ja det kanske är flummigt uttryckt. Det jag menar är att bygger man ett tak på en bod så ser den lite "stolpig" ut (nästan som en svamp) bygger man "takkanten" (där hängrännorna hänger) lite längre ner så ser det ut som din skiss här i inlägget.
Satt och funderade lite till och kom på att om det finns hjul på boden och man låter dom sitta kvar så kan man köra den till havet/upp i skogen/ut på en äng och arbeta...

Elin sa...

En ateljé på hjul det vore något det :)

Anonym sa...

Jag hittade din blogg för ett tag sedan, tror jag googlade på atelje. Tittar in med jämna mellanrum.
Målar själv nämligen och är i tagen att bygga atelje/studio. Jag har fått tag i två små begagnade manskapsbodar som vi ska montera tillsammans och sedan bygga på ett pulpettak så det blir som en funkisbod. En hel del jobb, men till bra pris om man jämför med priser på byggsatser till friggebodar och andra små stugor. Hoppas det kommer bli bra :) En egen plats att kunna röja på är fantastiskt, och nästan en förutsättning för att man ska kunna arbeta löpande. plocka undan varje gång blir för jobbigt.
Gillar din konst väldigt mycket. Tack för att du delar med dig av ditt skapande!
/Anna

Elin sa...

Hej Anna!
Vad kul att du hittat hit - och det låter spännande med ateljébygget. Har du ingen blogg där man kan se resultatet? Jag har sansat mig lite med ateljébygge (för ett tag) och har just nu min ateljé i husets största rum på övervåningen. Det fungerar bra än så länge men drömma kan man ju alltid :)

Anonym sa...

Jo jag har min hemsida www.annahornquist.com och även länk till en liten kort blogg, men den är väldigt dåligt uppdaterad, allt från konstrundan i påskas saknas. Måste ta tag i det nån dag. Och det där med att blogga om ateljebygge är kanske ingen dum idee. Kanske kan vara kul att läsa om. tål absolut att tänkas på :)
// Anna

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...