4 mars 2014

Synliga penseldrag


Akrylfärgen har många fördelar, det har jag skrivit om flera gånger, men det finns också problem som jag har försökt lösa på olika sätt. Färgen blir väldigt platt. Även om man tar ordentligt med färg på penseln, så sjunker den in i duken när den torkar, vilket ger nästan ger känslan av att det är ett tryck och inte en originalmålning. För att få lite mer struktur på målningarna har jag experimenterat mycket med collage, men det blir så tydliga kanter av pappersbitarna. Jag vill hellre ha penseldrag med tjock färg. Det ser naturligare ut.

Det finns många olika akrylmedium att köpa som förändrar färgens konsistens eller utseende. Jag har en variant från Liquitex som ska göra färgen tjockare, men jag har mest använt det till att limma fast collagebitar med. Jag tycker inte riktigt att den fungerar att blanda i färg. Det blir bara kladdigt, svårmålat och ger blanka fläckar i målningen när den torkat. Antagligen finns det andra sorter som passar mig bättre, men skam den som ger sig. Kanske kan man ändra tekniken istället?

I min senaste målning prövade jag istället att måla ett lager med oblandat medium på valda ställen. När jag sedan täckte dem med färg så syntes de tjockare penseldragen tydligt igenom. Samma utseende som om jag blandat mediumet direkt i färgen, men mycket mer lättmanövrerat. Det här ska jag experimentera vidare med.


4 kommentarer:

Mika sa...

Jag vet vad du menar. Jag har ändå valt den "tjocka" konsistensen på färg (Liquitex heavy body) men jag måste arbeta upp flera lager av färg för att få lite struktur.
I skolan minns jag att många experimenterade med att tillföra annat i färgen, jag tror att sågspån var det som "vann". Då var det förvisso många som arbetade med olja, men jag tror att det funkar med akryl också (till och med bättre kanske?)
Själv är jag på väg ner till malmö idag för att få tag på flytande gold färger... jag har provat olika medium för att få min färg att rinna, men det funkar inte. Ska även se om jag hittar akrylfärg att spraya med.

Ha en bra dag!

Elin sa...

Jag vet att vissa på konstlinjen jag gick använde olika saker också, men jag har aldrig provat det.

Lycka till med färginköp! Jag köper mina på nätet, eftersom det är för långt till närmsta butik.

Madde sa...

Man kan spackla på duken och måla sedan, kruxet då är att det pastosa intrycket inte riktigt följer med penseldragen i målningen. Det går ju också att blanda i sand och sågspån och annat för att få olika textur och känsla.

Elin sa...

Det finns många sätt om man är påhittig :) Fast jag är mer ute efter känslan av tjock färg, som ändå är lite följsam att måla med. Jag får testa mig fram.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...