28 februari 2014

Det bästa jag vet


Jag slutade tidigare från jobbet idag och med mig hem hade jag två tittskåp som jag lovat Greta och Sonia att de skulle få dekorera. Det är bra med lite extra hjälp att färdigställa skåpen, för vi har fortfarande en hel hög som ligger och väntar på att bli fixade.

Hela eftermiddagen röjde vi omkring på golvet i Sonias rum och valde papper, funderade, mätte, klippte och limmade. Sonia kom tidigt på att hon ville göra ett akvarium med fiskar och sjögräs eftersom hennes favoritfärger är turkost, grönt och blått. För att få till fiskarna var vi tvungna att slakta en av pappans fiskeböcker, men det är sådant man får räkna med. Och vi frågade naturligtvis först.



Greta hade ingen direkt plan för sitt skåp, utan började med att klä in det i sina favoritfärger rosa, lila och rött. Hon ville också använda ord från tidningar, eftersom hon sett att jag brukar göra det i mina tavlor ibland. Till slut kom hon på att hon kunde göra ett skåp med kärlekstema, och bestämde sig för att ha hängande hjärtan med olika ord på. Och blommor, för det tyckte hon hörde till kärlek.

Det gjorde nästan ont i kroppen på mig av lycka när jag lyssnade till mina döttrars diskussion om vilka ord som skulle kunna passa in på temat kärlek, och varför det egentligen skulle vara blommor? Deras iver, koncentration och entusiasm under tiden de jobbade med skåpen, och deras stolthet när de var färdiga är bland det bästa jag vet.

Det här skulle jag kunna göra varje dag!

(Om någon annan städade)






2 kommentarer:

Christina sa...

Åh, vad fint. Så roligt att pyssla!
Trevlig fortsättning på helgen!
Kram Christina

Elin sa...

Detsamma till dig Christina!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...