27 december 2013

Man tager vad man haver

Även om jag är en kreativ människa som gärna fixar det mesta själv, så är det vissa områden där jag känner mig väldigt tafatt. Blommor är ett sådant område, och dukning är en annan. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli bra, och när det gäller det senare så lägger jag ofta all energi på matlagningen och glömmer bort dukningen.

I år var vi sexton personer här hemma på julafton, och jag hade för en gångs skulle sett till att köpa hem tillräckligt många tallrikar, glas och nya bestick (många av de gamla var trasiga) från det billiga varuhuset. Jag letade faktiskt efter bordstabletter också, men hittade inga som jag tyckte var snygga. Istället bestämde jag mig för att göra som jag brukar även här. Fixa själv.

Jag köpte en rulle billig golvpapp (perfekt att måla på om det blir något över) och klippte ut rundlar med hjälp av en bricka. Rundlarna fick sedan fungera som engångstabletter, som bara är att rulla ihop och kasta när middagen är över. Det fungerade alldeles utmärkt.



Servettringar gjorde jag av lite gammalt bastsnöre som jag hade liggande här hemma, och så bad jag maken gå ut och plocka några gran- eller tallkvistar att dekorera bordet med. (Han kom in med enkvistar, men det gick bra det med.) Några mässingstakar och guldfärgade ljuslyktor fick också plats.
Det blev en dukning helt i min smak. Billig, enkel och trevlig.

4 kommentarer:

Den där Victoria sa...

Det blev ju jättefint, tänk vad man kan göra med enkla medel, bara fantasin sätter gränserna egentligen.

God fortsättning!

Elin sa...

Detsamma till dig Victoria!

Christina sa...

Så fint!
Vilken härlig idé. Några kvistar på bordet sprider både väldoft och mysighet :)
Önskar dig en fortsatt fin jul&nyårshelg!
Kram Christina

Elin sa...

Detsamma till dig Christina!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...